Elektroniczna rewolucja na drogach

Pliki zamiast książek dróg, kamery zamiast codziennych objazdów newralgicznych punktów, elektroniczne stacje pogodowe, pługi wyposażone w GPS i czujniki posypu – na wojewódzkich drogach trwa budowa elektronicznego systemu ewidencji.

Na wojewódzkich drogach w newralgicznych punktach zostanie zainstalowanych ponad 40 kamer. Mają one pokazywać aktualną sytuację na drogach na ważnych skrzyżowaniach lub podjazdach. W regionie zaplanowano także instalację kolejnych 9 stacji meteorologicznych. Odczyty z tych urządzeń pomogą w podejmowaniu decyzji związanych z zimowym utrzymaniem dróg. Dostęp do tych informacji za pośrednictwem strony internetowej będą mieli także kierowcy.

Przy drogach zostały już zainstalowane bramownice, na których montowane będą kamery i stacje meteorologiczne. Na trasie pomiędzy Cierpicami i Służewem na drodze wojewódzkiej nr 250 (powiat toruński i aleksandrowski)  pojawią się w sumie 4 tablice VMS (zmiennej treści), które będą informować kierowców o ewentualnych zagrożeniach, zmianach w organizacji ruchu oraz pogodzie. Tablice pojawią się ze względu na częste tymczasowe zamknięcia drogi w czasie ćwiczeń artyleryjskich na pobliskim poligonie. Wówczas droga jest nieprzejezdna, a kierowcy kierowani są na alternatywną  trasę.

Zmieniła się też kontrola zimowego utrzymania dróg, która zlecana jest firmom zewnętrznym.  Zakupiono  80 nowych nadajników GPS oraz czujników posypu i płużenia (czujników pługa). Dodatkowo część pojazdów wyposażana jest w wideorejestratory. Pozwoli to na bardzo szybkie i precyzyjne określanie stanu drogi oraz warunków przejezdności. Obecny sezon zimowy pozwala już testować pracę urządzeń.

Nowy system oznacza zmiany w zarządzaniu drogami. Na serwerach dostępne będą wszystkie informacje o stanie prawnym dróg wojewódzkich, aktualnych zajęciach pasa drogowego, objazdach, stanie nawierzchni, stanie obiektów mostowych,  wszystkich bieżących pracach utrzymaniowych, organizacji ruchu, wykonanych wcześniej modernizacjach i remontach.  Drogomistrzowie dzięki mobilnym urządzeniom do pracy w terenie, gdy tylko zauważą usterkę lub zagrożenie, wprowadzą ją do systemu. Kierowcy będą mogli skorzystać z interaktywnych map o stanie nawierzchni, wypadkach wpływających na przejezdność drogi oraz innych zagrożeniach, na przykład rozlanym oleju i uszkodzonej nawierzchni.

Budowa nowego systemu kosztuje 10 mln złotych, a pełną funkcjonalność ma usyskać jeszcze przed wakacjami.
Rozpocznij dyskusję!


Znam i akceptuję regulamin portalu

Polityka

Pogrzeb praw kobiet. Protest przed biurem poselskim PiS

Protesty na ulicach polskich miast, to konsekwencje wyroku Trybunału Konstytucyjnego,..

Radni PiS o wnioskach do budżetu miasta na 2021 rok

28 września radni Prawa i Sprawiedliwości zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Radni Lewicy apelują do biskupa A. Wiesława Meringa

Dziś pod Pałacem Biskupim radni Lewicy zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Prezydent Włocławka:"Dyskutujmy, ale nie obrażajmy się”

Dzisiaj w ratuszu odbyła się konferencja prasowa, podczas której prezydent Włocławka..

Wybory 2020. Wyniki PKW z ponad 99 procent obwodów

W niedzielę 12 lipca odbyła się druga tura wyborów prezydenckich. Największe..

Dziennikarstwo obywatelskie

Drażliwy temat reparacji a opcja berlińska

Nowoczesna i Platforma Obywatelska dość histerycznie oskarża szeregowego posła..

Rewitalizacja Starego Miasta

Stała się ostatnio modna rewitalizacja we Włocławku. Temat niewątpliwie ciekawy...

Koszykówka dla najmłodszych

Poniedziałek, pogoda nie rozpieszcza, pod Halą Mistrzów typowy dla meczowego dnia..

Pomóż Martynce stanąć na nóżki

Martynka ma 4,5 roku, urodziła się z bardzo rzadką wadą genetyczną - zespołem..

Polska moich marzeń cz.6

Nadszedł kres moich marzeń. Kampania wyborcza czyli niecodzienny festiwal obietnic,..

WOLNE MEDIA