Od 1 września będziemy płacić za autostradę
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dniem 1 września oraz 1 października 2014 roku ogólnopolska sieć dróg płatnych obejmie nowe odcinki. Wśród nich znajdują się dwa włocławskie odcinki, co oznacza że zakończą się darmowe przejazdy.
Łącznie do systemu viaTOLL zostanie włączonych około 264 km dróg różnych kategorii. W październiku sieć dróg płatnych w Polsce, objętych systemem, będzie liczyła 2917 km. Elektroniczny System Poboru Opłat viaTOLL działa od lipca 2011 roku i zgodnie z założeniami systematycznie jest rozszerzany o nowe odcinki dróg w Polsce. Na początku obejmował on 1565 km, a po ponad 3 latach będzie działał na prawie 3000 km dróg różnych kategorii w całej Polsce.
Nowe odcinki od września - zaplanowany na 1 września szósty etap rozszerzenia obejmie około 206 km dróg krajowych i ekspresowych oraz autostrad, w tym odcinki:
• A1: węzeł Czerniewice – węzeł Włocławek Zachód,
• A1: Świerklany – Gorzyczki (granica państwowa),
• A4: węzeł Jarosław Zachód – węzeł Korczowa,
• S8: węzeł Syców Wschód – węzeł Wieluń,
• S8: węzeł Łask – węzeł Rzgów,
• S14: węzeł Pabianice Północ – węzeł Róża,
• S19: węzeł Rzeszów Zachód – węzeł Świlcza,
• DK90: Jeleń (skrzyżowanie z DK91) – Baldram (skrzyżowanie z DK55).
Nowe odcinki od października - siódmy etap rozszerzenia planowany na 1 października obejmie dwa odcinki autostradowe o łącznej długości 58 km:
• A1: węzeł Włocławek Zachód – węzeł Kowal,
• A4: węzeł Dębica Wschód – węzeł Rzeszów Północ.
Przychody
Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. Dotychczasowe wpływy do KFD z opłat za przejazdy płatnymi odcinkami dróg i autostrad wnoszonych za pomocą systemu viaTOLL wraz z opłatami od kierowców pojazdów lekkich (manualnie i za pomocą viaAUTO) za korzystanie z odcinków autostrad A2 Konin - Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica wyniosły ponad 3,313 mld zł (stan na koniec lipca br.).
Struktura użytkowników oraz rozliczeń
Struktura modelu rozliczeń nadal pozostaje mniej więcej na tym samym poziomie. W przeciwieństwie do innych państw europejskich, gdzie funkcjonują elektroniczne systemy poboru opłat, w Polsce liczba kontraktów przedpłaconych jest czterokrotnie wyższa od liczby kontraktów z odroczoną płatnością. W systemie zarejestrowanych jest obecnie prawie 550 tys. pojazdów z Polski, a najliczniej z zagranicy reprezentowane są Niemcy – 49 tys. pojazdów.