Studenci i nauczyciele z większym doświadczeniem
Projekt „Dobra praktyka najlepszym nauczycielem” był realizowany przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w partnerstwie z Gminą Miasto Włocławek. Przez 1309 dni studenci poznawali różne aspekty pracy nauczyciela.
Projekt umożliwił studentom zdobycie doświadczenia i wiedzy, które pozwolą im w przyszłości lepiej odnaleźć się w roli nauczyciela, a obecnej kadrze pedagogicznej właściwe rozpoznać istotne problemy związane z rolą nauczyciela z punktu widzenia studentów odbywających swoją pierwszą praktykę.
Udział w projekcie "Dobra praktyka najlepszym nauczycielem" umożliwił mi nawiązywanie kontaktu pedagogicznego z uczniami o różnych możliwościach i potrzebach, rozwinął umiejętności komunikacji, rozbudził zainteresowanie problematyką dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą szkoły oraz przedszkola. Udowodnił także, że nie ma nic ważniejszego w pracy nauczyciela jak bezpośredni kontakt z dzieckiem i jego rodzicami. Projekt też stał sie dla mnie inspiracją do napisania pracy magisterskiej o istocie praktyk pedagogicznych w zawodzie przyszłego nauczyciela powiedziała Tina Grzybkowska, studentka drugiego roku studiów pedagogicznych II stopnia na UMK w Toruniu.
Z kolei dla nauczycielki wychowania przedszkolnego udział w projekcie to przede wszystkim zdobycie umiejętności praktycznych, dzięki którym zdobyła pracę Przedszkolu Akademickim.
Ponadto doświadczenie wyniesione z uczestnictwa w modelowych zajęciach, warsztatach, wyjazdach studyjnych, czy konferencjach naukowych jest dla mnie nieustającym źródłem inspiracji i motywacją do własnych innowacyjnych działań dydaktycznych i wychowawczych twierdzi Paulina Wasielewska, nauczycielka wychowania przedszkolnego w Przedszkolu Akademickim przy PWSZ we Włocławku.
Projekt „Dobra praktyka najlepszym nauczycielem” w liczbach:
- 1309 dni realizacji projektu, w których pokazano studentom różne praktyczne aspekty pracy nauczyciela;
- 10 placówek (5 przedszkoli i 5 szkół podstawowych) – od wielu lat na stałe wpisanych w edukacyjną mapę Włocławka, w których realizowane są praktyki pedagogiczne;
- 52 nauczycielki wychowania przedszkolnego lub wczesnoszkolnego – doświadczone mistrzynie swojego szkolnego rzemiosła pełniące role opiekunów praktyk;
- 130 studentów kierunku pedagogika specjalność nauczycielska – adeptów do zawodu nauczyciela, poszukujących odpowiedzi na pytanie jak zostać dobrym nauczycielem;
- 524 godziny różnego rodzaju szkoleń, kursów i warsztatów doskonalących umiejętności praktyczne przyszłych i obecnych nauczycieli;
- 130 godzin – tyle czasu trwały zajęcia pozalekcyjne organizowanych dla dzieci z Włocławka w ramach „Letniej akademii malucha”;
- 12 placówek edukacyjnych, odwiedzanych w ramach wyjazdów studyjnych w celu poznawania najlepszych metod pracy z dziećmi i praktyk pedagogicznych.
- 27 wykładów wygłoszonych podczas 3 konferencji naukowych z cyklu „Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej”;
- ok 1500 woluminów (książek, podręczników, poradników, przewodników metodycznych, dydaktycznych programów multimedialnych, bajek oraz płyt CD do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz szkolnym w klasach I-III), o które wzbogaciły się zbiory Biblioteki PWSZ we Włocławku;
- 10 zestawów pomocy dydaktycznych, sprzętu i zabawek (na łączną kwotę 77 475,70 zł) przekazanych na doposażenie placówek biorących udział projekcie;
- 11 940 godzin różnego rodzaju praktyk pedagogicznych.