Regionalny plan transportu publicznego
Sejmik przyjął wczoraj plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla naszego województwa do roku 2025, wskazujący strategiczne cele, kierunki i organizację tej dziedziny usług publicznych.
Przygotowany na zlecenie zarządu województwa i podlegający szerokim konsultacjom społecznym plan zrównoażonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa kujawsko-pomorskiego zakłada, że kluczową rolę w regionalnym publicznym transporcie pasażerskim odgrywać będzie kolej.
Wojewódzka sieć publicznych przewozów pasażerskich docelowo składać się będzie z 22 linii kolejowych oraz 45 linii autobusowych, powiązanych i uzupełnianych przez autobusowy transport lokalny. W pięciu największych miastach regionu powstanie 11 zintegrowanych „strategicznych” węzłów przesiadkowych umożliwiających przesiadki do środków komunikacji o zasięgu ponadregionalnym. Pozostałymi węzłami systemu będą zintegrowane platformy przesiadkowe w liczbie 36, zlokalizowane w stolicach powiatów oraz innych generujących znaczący ruch pasażerski miejscowościach. System uzupełnią rozwinięta sieć przystanków oraz nowoczesne systemy informacji podróżnych i sprzedaży biletów.
- Aż 60 procent osób które obecnie poruszają się wyłącznie prywatnymi środkami transportu deklaruje, pod pewnymi warunkami, chęć by przesiąść się do pociągów. Dlatego zdecydowaliśmy się na kontynuację wielkiego wysiłku inwestycyjnego i organizacyjnego który powinien sprawić, że zechcą to uczynić – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Czym województwo chce przyciągnąć do kolei? Przede wszystkim dostosowaniem siatki połączeń do realnych potrzeb, co na przykład w przypadku linii Bydgoszcz-Toruń będzie oznaczało podwojenie liczby codziennych kursów (docelowo będą tam kursowały 32 pary pociągów). Poza tym kontynuacją tego, co już robimy, czyli nową, lepszą jakością kolejowej infrastruktury.
Działania w tym kierunku już zresztą trwają, część z nich się zakończyła, mamy na koncie wiele sukcesów: jeżdżące już po naszych torach nowoczesne i eleganckie pociągi, zakończone lub kończące się rewitalizację torów których skutkiem jest możliwość rozwijania na nich większych prędkości, zaawansowane modernizacje dworców w Bydgoszczy i Toruniu.
Dla wypracowywania najlepszych rozwiązań systemowych zostaną powołane dwie nowe instytucje: Zarząd Wojewódzkiego Transportu Publicznego i Wojewódzka Rada Transportu Publicznego. Pierwsza z nich będzie jednostką samorządu województwa, której misją będzie udoskonalanie przyjętych rozwiązań i koordynacja działań operacyjnych. Druga - społeczne stałe ciało doradczo-opiniodawcze, złożone z przedstawicieli samorządów lokalnych, stowarzyszeń pasażerów, przewoźników oraz ekspertów w tej dziedzinie - będzie rozwinięciem zaproponowanej przez marszałka województwa idei „okrągłego stołu w sprawach transportu”. Gremium to będzie płaszczyzną artykułowania i godzenia sprzecznych interesów oraz budowania regionalnego konsensusu w sprawach komunikacji publicznej.