Nasamprzód wszechobecna gżegżółka...
W środę ogłoszono wyniki Dyktanda Włocławskiego, do udziału w którym zaproszeni zostali uczniowie szkół gimnazjalnych i liceów z Włocławka i powiatu. Jak przyznali młodzi mistrzowie ortografii, najwięcej problemów mieli z łączną i rozdzielną pisownią przedrostków.
11 kwietnia, w ramach V Festiwalu Nauki, Kultury i Przedsiębiorczości, zostało przeprowadzone Dyktando Włocławskie. Jego organizatorem było Studium Języka Polskiego i Kultury Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku. Tegoroczna edycja zmagań ortograficznych po raz pierwszy była adresowana tylko do uczniów szkół gimnazjalnych i ponagimnazjalnych.
W poprzednich dyktandach brały udział osoby, które traktowały to zawodowe licząc przede wszystkim na zdobywanie nagród. Aby zapobiec takiej praktyce i upowszechnić wśród młodych ludzi ideę sztuki pisania w języku polskim, znajomości języka, postanowiliśmy zaprosić do udziału w pisaniu uczniów wyjaśniał prorektor WSHE dr Władysław Kubiak.W dyktandzie, które ułożył dr Adam Wróbel, nie zabrakło gżegżółki, sążnistych hołubców, arcy-Europejczyków, cud-diety czy hołubionych miraży i mrzonek. Jak zgodnie przyznali uczestnicy dyktanda najwięcej kłopotów mieli z prawidłową pisownią przedrostków typu euro. Spośród 48 uczniów wyłoniono 6 osób, które popełniły najmniej błędów.
I miejsce zajął Mateusz Szymczak (kl. I b, Zespół Placówek Oświatowych, Gimnazjum im. hm. Janka Bytnara „Rudego” w Lubieniu Kujawskim).
II miejsce przypadło Jakubowi Kopycińskiemu (LO im. Romualda Traugutta w Lipnie), III miejsce zdobyła Barbara Białeta (Gimnazjum nr 4 im. ONZ we Włocławku).
Przyznano także trzy wyróżnienia, które zdobyli: Zuzanna Fol (III LO im. Marii Konopnickiej we Włocławku), Roksana Drążkowska (Gimnazjum w Brudnowie) i Agnieszka Budna (I LO im. Ziemi Kujawskiej we Włocławku).
Fundatorem pierwszej nagrody był Prezydent Miasta Włocławka, nagrody za zajęcie II i III miejsca oraz wyróżnienia ufundowała Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku.
Dla tych internautów, którzy chcieliby zmierzyć się z ortograficznym wyzwaniem, prezentujemy fragment dyktanda.