Urzędy stanu cywilnego będą działać znacznie sprawniej
6 lipca Sejm przyjął nowelizację przepisów ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego. Ustawa jest odpowiedzią na prośby kierowników urzędów stanu cywilnego, a jej celem jest usprawnienie pracy urzędów stanu cywilnego i poprawia obsługi obywateli.
Uchwalona ustawa zakłada m. in. przyznanie pracownikom urzędów stanu cywilnego uprawnień do przenoszenia do rejestru stanu cywilnego aktów sporządzonych w papierowych księgach. Dotychczas takie uprawnienia posiadał wyłącznie kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępca. Nowe rozwiązanie przyspieszy zarówno proces przenoszenia aktów, jak i wydawanie odpisów. Kierownik urzędu stanu cywilnego przechowujący księgę, w której sporządzono akt stanu cywilnego będzie miał możliwość wydania odpisu aktu stanu cywilnego z wykorzystaniem danych zgromadzonych w aplikacji wspierającej rejestrację stanu cywilnego, pod warunkiem, że otrzyma wniosek od uprawnionego podmiotu o wydanie odpisu i nie zajdzie konieczność wprowadzenia zmian w akcie stanu cywilnego lub jego uzupełnienia.
Kolejną wprowadzaną zmianą jest rozszerzenie uprawnień do unieważnienia w trybie administracyjnym aktów stanu cywilnego i wzmianek dodatkowych. W projekcie przewidziano dwa tryby unieważnienia. Pierwszy to rozszerzenie dotychczasowych uprawnień wojewody związanych z unieważnieniem aktu w drodze decyzji administracyjnej. Dotyczy to sytuacji, gdy doszło do zarejestrowania w rejestrze stanu cywilnego więcej niż jednego aktu stwierdzającego to samo zdarzenie lub jeżeli przeniesiono do rejestru stanu cywilnego akty stwierdzające to samo zdarzenie sporządzone w księgach stanu cywilnego.
Drugi tryb pozwoli kierownikowi urzędu stanu cywilnego na unieważnienie aktów, które m.in. z przyczyn technicznych błędnie zarejestrowano lub też błędnie przeniesiono z papierowej księgi. Kierownik będzie posiadał też uprawnienie do unieważnienia wzmianki dodatkowej, która z przyczyn technicznych została błędnie sporządzona. Rozwiązanie to umożliwi szybkie wycofywanie z obrotu błędnych aktów stanu cywilnego i wzmianek dodatkowych.
Jeżeli z unieważnionego aktu stanu cywilnego lub z aktu z unieważnioną wzmianką dodatkową wydano wcześniej odpis, każdy kto uzyskał taki odpis zostanie powiadomiony o unieważnieniu aktu lub wzmianki dodatkowej i otrzyma nowy odpis właściwego aktu.