Ustawa o kierujących złapała wiatr w żagle

Po długich oczekiwaniach Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o kierujących pojazdami. Lepiej wyszkoleni kierowcy i poprawa bezpieczeństwa na drogach – to główne cele wprowadzenia nowych przepisów.

Nowe przepisy wprowadzają dość radykalne zmiany, zwłaszcza dla młodych kierowców. Ustawa zakłada m.in., że osoby, które po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kategorii B, przez dwa lata będą poddane szczególnemu nadzorowi. W praktyce polegać to będzie na tym, że w przypadku popełnienia dwóch wykroczeń kierowcy będą odsyłani na specjalny kurs reedukacyjny; w przypadku trzech błędów prawo jazdy zostanie już zatrzymane. Na podobny kurs trafią ponadto wszyscy ci, którzy będą mieli na koncie 24 punkty karne, jeśli w ciągu 5 lat od wydania skierowania na taki kurs ponownie przekroczą maksymalną liczbę punktów, wówczas stracą prawo jazdy. Podobne konsekwencje spotkają wszystkich kierujących pojazdami po użyciu alkoholu lub narkotyków.

Kolejną zmianą będzie zakaz wykonywania zawodu kierowcy pojazdu przewożącego ludzi przez pierwszy rok od uzyskania prawa jazdy.
– To na pewno wpłynie na poprawę bezpieczeństwa na drogach – mówi prezes Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców Krzysztof Szymański. – Kursy reedukacyjne będą zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż kara pieniężna. Zgadzam się również z zapisem dotyczącym zakazu przewozu ludzi przez świeżo upieczonych kierowców, tu nie ma miejsca na błędy. Warto przypomnieć, że w całej Unii Europejskiej przepisy dotyczące młodych kierowców są dość restrykcyjne.
Na poprawę bezpieczeństwa wpływ ma mieć również wprowadzenie ograniczenia wiekowego dla kategorii A, projekt zakłada bowiem, że uprawnienia te będzie mogła uzyskać osoba, która ukończyła 24 lata lub przez dwa lata miała już kategorię A2 (motocykl o mocy do 46 KM). Chętni do poruszania się motorowerem lub lekkim pojazdem czterokołowym (np. quad) będą mogli uzyskać odpowiednie uprawnienia (kategoria AM) już w wieku 14 lat.
Oprócz młodych kierowców zmiany odczują też instruktorzy oraz egzaminatorzy. Jedni i drudzy będą musieli obowiązkowo podnosić swoje kwalifikacje poprzez uczestnictwo w corocznych warsztatach szkoleniowych oraz przejść badania lekarskie i psychologiczne, które będą wykluczały przeciwwskazania do wykonywania zawodu. Sam egzaminator będzie musiał być zatrudniony na pełnym etacie, aby ośrodek był dla niego zasadniczym miejscem pracy, z którym będzie się identyfikował jako „funkcjonariusz publiczny wykonujący szczególne zadania bezpośrednio wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego”. Egzaminator nie będzie mógł wykonywać żadnych dodatkowych zajęć zarobkowych bez zgody dyrektora WORD-u.

Przepisy zakazywać będą również przeprowadzania egzaminu przez egzaminatora, który jest w jakimkolwiek związku prawnym z osobą egzaminowaną. Ma to – jak podkreśla ministerstwo – znacznie ograniczyć działanie mechanizmów korupcyjnych w tej branży. Podobny cel ma zapis mówiący, że szkolenia na wszystkie kategorie prawa jazdy mają się odbywać na terenie powiatu, w którym zgłoszono ośrodek do rejestru przedsiębiorców, wyjątkiem będzie prowadzenie praktycznych zajęć w ruchu drogowym. Ośrodki będą musiały informować o miejscu i czasie przeprowadzania poszczególnych zajęć wskazanych w programie.

Pozostałe zmiany dotyczące OSK to wprowadzenie wymogu stosowania w trakcie kursu na prawo jazdy jednolitych i szczegółowych programów szkolenia dla kandydatów na kierowców, a także wprowadzenie zakazu odbywania szkolenia i przystępowania do egzaminu na prawo jazdy przez osoby, wobec których został orzeczony zakaz kierowania pojazdami.

Będą również nowości dotyczące wszystkich kierujących. Ustawa wprowadza mianowicie nowy, zgodny z dyrektywą wzór prawa jazdy, co zmusi nas do kolejnej wymiany dokumentów, która potrwa do 2033 roku. Nowe prawo jazdy będzie miało okres ważności – 15 lat dla prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, B + E, natomiast 5 lat lub w zależności od terminu badań lekarskich oraz psychologicznych dla pozostałych kategorii.
Zdaniem rządu, zaproponowane rozwiązania powinny poprawić bezpieczeństwo na drogach przez podniesienie kwalifikacji kierowców oraz przyczynić się do eliminacji oszustw, korupcji i nierzetelnego wykonywania usług w procesie szkolenia oraz egzaminowania kandydatów na kierowców. Z pełną treścią projektu ustawy oraz jego uzasadnieniem można zapoznać się na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury pod zakładką akty prawne. Źródło: Maciej Piaszczyński "Szkoła jazdy"
Rozpocznij dyskusję!


Znam i akceptuję regulamin portalu

Polityka

Pogrzeb praw kobiet. Protest przed biurem poselskim PiS

Protesty na ulicach polskich miast, to konsekwencje wyroku Trybunału Konstytucyjnego,..

Radni PiS o wnioskach do budżetu miasta na 2021 rok

28 września radni Prawa i Sprawiedliwości zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Radni Lewicy apelują do biskupa A. Wiesława Meringa

Dziś pod Pałacem Biskupim radni Lewicy zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Prezydent Włocławka:"Dyskutujmy, ale nie obrażajmy się”

Dzisiaj w ratuszu odbyła się konferencja prasowa, podczas której prezydent Włocławka..

Wybory 2020. Wyniki PKW z ponad 99 procent obwodów

W niedzielę 12 lipca odbyła się druga tura wyborów prezydenckich. Największe..

Dziennikarstwo obywatelskie

Drażliwy temat reparacji a opcja berlińska

Nowoczesna i Platforma Obywatelska dość histerycznie oskarża szeregowego posła..

Rewitalizacja Starego Miasta

Stała się ostatnio modna rewitalizacja we Włocławku. Temat niewątpliwie ciekawy...

Koszykówka dla najmłodszych

Poniedziałek, pogoda nie rozpieszcza, pod Halą Mistrzów typowy dla meczowego dnia..

Pomóż Martynce stanąć na nóżki

Martynka ma 4,5 roku, urodziła się z bardzo rzadką wadą genetyczną - zespołem..

Polska moich marzeń cz.6

Nadszedł kres moich marzeń. Kampania wyborcza czyli niecodzienny festiwal obietnic,..

WOLNE MEDIA