Zajęcia z udziałem psa mają na celu rozwijanie sfery umysłowej dziecka, wpływając na koncentrację uwagi, rozwój mowy i funkcji poznawczych, pobudzanie zmysłu wzroku, słuchu, dotyku i węchu. Dzieci biorące udział w zajęciach uczą się określania związków przyczynowo-skutkowych, rozpoznawania kolorów i kształtów, różnic i podobieństw.
Jakie jest oddziaływanie dogoterapii?
- pies akceptuje człowieka takim jakiem ono jest, bez uprzedzeń;
- obecność psa uspokaja i relaksuje;
- czytelnie wyraża swoje emocje, co jest bardzo korzystne np. w przypadku dzieci z autyzmem;
- wyższa temperatura ciała (38 stopni) rozgrzewa przykurczone mięśnie, co sprzyja rehabilitacji;
- pies oddziaływuje na wszystkie zmysły: psa można zobaczyć, usłyszeć, dotknąć, powąchać.
Podczas spotkania dzieci mogły zapoznać się z psem Riną, która jest trzyletnią suczką rasy Golden Retriever. Pani Elżbieta Grabowska opowiadała o psich zachowaniach, m.in. kiedy piesek jest zły, a kiedy radosny. Zadawała dzieciom pytania, na które bardzo chętnie odpowiadały. Na początku spotkania niektóre dzieci z dużym dystansem podchodziły do psa, jednak z upływem czasu, dzieci coraz chętniej uczestniczyły w zabawach z psem. Dzięki dogoterapii najmłodsi mogli nakarmić psa, pogłaskać, uczesać, przytulić się oraz umyć mu zęby. Rina cierpliwie znosiła pielęgnację w wykonaniu dzieci. Była posłuszna i chętnie wykonywała komendy wydawane przez dzieci.
W czasie zajęć dzieci wykonywały wiele ćwiczeń, które mają służyć wszechstronnemu rozwojowi dziecka. Dogoterapia oddziałuje na sferę emocjonalną przez przełamanie bariery niepewności przed kontaktem z psem, akceptowanie obecności psa w bliskim otoczeniu, eliminowanie agresji i autoagresji u dziecka, kształtowanie pozytywnych emocji dziecka i poprawy samooceny.
W czym pomaga dogoterapia:?
• w zaburzeniach koncentracji uwagi,
• w nadpobudliwości ruchowej,
• przy zamknięciu się i blokadzie psychicznej,
• w terapii dzieci niewidomych, autystycznych, z mózgowym porażeniem dziecięcym, z ADHD i z innymi niepełnosprawnościami.
Przez kontakt z psem, możemy osiągnąć:
• wzbogacanie doświadczeń dotykowych, słuchowych;
• zmniejszenie nadwrażliwości na bodźce dotykowe;
• aktywizowanie dziecka do wykonywania ćwiczeń poprzez karmienie psa, chodzenie z psem, rzucanie zabawek, itp;
• doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej;
• aktywizowanie do wypowiadania się poprzez wydawanie komend, naśladowanie psa, rozmowy z psem, rozmowy o psie, opisywanie budowy psa, nazywanie kolorów, czynności, które wykonuje pies, itp;
• wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa, likwidowanie postawy lękowej poprzez poruszanie się z psem, tulenie się do psa i inne;
• budowanie poczucia własnej wartości: np. poprzez wydawanie komend, przywoływanie psa, wykonanie odpowiedzialnych zadań np.: pielęgnacja ( czesanie, karmienie, nagradzanie psa);
• kształtowanie koncentracji uwagi np: wsłuchiwanie się w kroki psa;
• relaksację i uspokojenie, wyciszenie
• wzrost zachowań socjalnych, wyzwolenie potrzeby komunikacji, docenienie sukcesu innych, uznanie przyjętych zasad;
• wzmocnienie wytrwałości w działaniu;
• rozwijanie postawy twórczej np: zabawy z psem.
Zajęcia z dogoterapii zostały zorganizowane przez panią Julitę, która zajmuje się organizowaniem zajęć ogólnorozwojowych. Więcej o tego rodzaju spotkaniach można znaleźć na stronie www.anzo-wloclawek.cba.pl