Podczas imprezy, będącej jednocześnie rozpoczęciem tegorocznego sezonu lotniczego, oficjalnie nadano klubowi patrona, którym został związany z Włocławkiem płk. Stanisław Skarżyński. Tablicę upamiętniającą pilota odsłonił osobiście syn uhonorowanego, który w Kruszynie pojawił się z małżonką.
Uroczystość uświetniły między innymi pokazy akrobacji powietrznych, wystawy sprzętu lotniczego, samochodów i motocykli oraz pokaz Włocławskiego Bractwa Kuszy i Miecza. Dla zebranych na terenie aeroklubu grał włocławski zespół Egzamin.
Tradycje lotnicze we Włocławku sięgają okresu międzywojennego, kiedy to w latach 1935-39 grupa uczniów z Gimnazjum Ziemi Kujawskiej zrzeszona w Lidze Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej, zbudowała trzy szybowce wg planów szybowca Orlik.
Prace włocławskiej młodzieży stymulowane były osiągnięciami kapitana Stanisława Skarżyńskiego - absolwenta tego Gimnazjum.
Po II wojnie światowej powrócili do Włocławka nieliczni działacze, piloci wojskowi i wraz z entuzjastami przystąpili do organizacji budowy przyszłego lotniska w rejonie miasta.
W 1947 roku zorganizowano Ligę Lotniczą przy znacznej pomocy Aeroklubu Pomorskiego i jego kierownika, pilota Tadeusza Kulpy. Pierwszym prezesem Oddziału Włocławskiej Ligi Lotniczej został pilot szybowcowy Bolesław Rewers, pracownik Urzędu Pocztowego we Włocławku. Członkami zarządu wybrani zostali kpt. pilot Czesław Łabędzki, Jan Woźniak, Stanisław Oszerała, Tadeusz Wejchert i inni.
9 września 1947 roku Aeroklub Pomorski na prośbę Włocławskiej Ligi Lotniczej wysłał do Włocławka dwa samoloty typu PO-2 z pilotami : Tadeuszem Kulpą i Lucjanem Weywerą. Samoloty wylądowały na lądowisku "Kapitułka" przy ulicy Jasnej.
Wzrasta grono pilotów szybowcowych we Włocławku, poszerza się aktyw, wzrasta entuzjazm i zamiłowanie społeczeństwa do lotnictwa. Coraz częściej pojawiają się głosy o utworzeniu w mieście placówki lotniczej.
I tak 13 września 1957 roku na nadzwyczajnym posiedzeniu wyłoniono 18 osobowy Zarząd Oddziału Aeroklubu. 12 listopada tego samego roku odbyło się zebranie aktywu miasta i powiatu, na którym powołano do życia Społeczny Komitet Budowy Hangaru i Lotniska.
23 lutego 1959 roku ZG APRL na swym posiedzeniu, w uznaniu osiągnięć SKBHiL oraz istnienie bazy młodzieżowej, wyraził zgodę na ustanowienie Aeroklubu Włocławskiego.Była to przełomowa data w historii lotnictwa Włocławka. Zatwierdzenie Aeroklubu Włocławskiego jako samodzielnej jednostki pozwoliło na zwołanie I Walnego Zgromadzenia w dniu 7 kwietnia 1959 roku.
Pierwszym Prezesem nowego Aeroklubu wybrano Franciszka Mularskiego. Nowy Zarząd na stanowisko pierwszego kierownika powołał pilota Mieczysława Hajczuka i przystąpił do energicznych przygotowań do otwarcia lotniska i hangaru. Z powodu rozpoczęcia budowy Zakładów Azotowych Włocławek, wybrano nowy teren pod budowę lotniska, wybór padł na Kruszyn. Budowę rozpoczęto w 1961 roku, a otwarcia dokonano 19 stycznia 1965 roku. Lotnisko zajmuje 78 hektarów, na których znajduje się budynek portowy, hangar, benzynownia i garaże oraz drogi dojazdowe.
Już w 1965 roku Aeroklub Włocławski zorganizował III Samolotowe Mistrzostwa Polski w Akrobacji Samolotowej. Od tego też czasu Aeroklub czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym miasta i regionu, czego dowodem są liczne festyny dla okolicznej ludności. Na płycie lotniska organizowane są różnego typu festyny, uroczystości związane z miastem lub lotnictwem, ale nie tylko. W czerwcu 1991 roku na lotnisku Aeroklubu Włocławskiego gościł papież Polak Jan Paweł II, który tam właśnie odprawił uroczystą mszę świętą.
Lata 90-te upłynęły pod znakiem burzliwych przemian w strukturach Aeroklubu. Wraz z wprowadzeniem gospodarki rynkowej, Aeroklub Polski zaprzestał dotować swoje rejonowe oddziały. W ten sposób Aeroklub Włocławski znalazł się w sytuacji, w której nie tylko musi sam szukać środków na bieżącą działalność, ale i we własnym zakresie remontować sprzęt. Wydaje się jednak, że po objęciu steru przez obecnego dyrektora, Marka Kozińskiego, sytuacja powoli się stabilizuje. Dowodzą tego wzorowo zorganizowane imprezy zarówno o zasięgu krajowym jak i międzynarodowym.
Przedstawiając w ogromnym skrócie historię Aeroklubu Włocławskiego nie sposób ująć wszystkich wydarzeń (było ich bowiem bardzo dużo), skoncentrowaliśmy się na skondensowaniu tych 50 lat w kilku zdaniach.Więcej zdjęć z uroczystości 50-lecia Aeroklubu Włocławskiego na stronie
aeroklub.wloclawek.pl Źródło: aeroklub.wloclawek.pl