''Łańcuch krewniaków'' we Włocławku
Nasze miasto przystąpi do społecznej kampanii promocyjno – edukacyjnej „Łańcuch krewniaków”. W najbliższych dniach samorząd Włocławka wyśle deklarację do organizatora kampanii – Europejskiej Fundacji Honorowego Dawcy Krwi i jeszcze w tym miesiącu Włocławkowi zostaną przekazane dwa bilboardy, każdy o wymiarach 1, 6 x 4 metry, które zawisną przy Urzędzie Miasta oraz na gmachu Włocławskiego Centrum Kultury przy ul. Toruńskiej. Oprócz banerów, miasto będzie dysponowało plastikowymi kartami, tzw. oświadczeniem woli o przekazaniu organów do transplantacji.
Kampania "Łańcuch krewniaków" jest nową akcją Fundacji Krewniacy. Ma na celu promocję przeszczepów i transplantacji. W jej ramach znane osoby poprzez billboardy będą zachęcać do podpisywania tzw. oświadczeń woli, czyli wyrażenia zgody na przeszczep swoich narządów po śmierci. Dzięki Fundacji rozpowszechnionych ma zostać co najmniej 60 tys. takich oświadczeń. Jak podkreślają organizatorzy akcji, jest to przede wszystkim kampania edukacyjna. Mimo że ustawa pozwala lekarzom na wykorzystywanie narządów wewnętrznych zmarłego dla ratowania ludzkiego życia, rodziny zmarłych w obliczu tragedii często nie zgadzają się na transplantację. Chcemy to zmienić - mówi Marcin Velinov z Fundacji Krewniacy.
W ramach akcji 450 billboardów w formie banerów zostanie przekazanych różnym instytucjom - m.in. wojewodom, uczelniom, Policji, Straży Pożarnej - by umieścili je w widocznych miejscach. Każdy, kto dołączy do akcji, eksponuje ten billboard na swoim budynku przez miesiąc i zobowiązuje się równocześnie, że znajdzie następcę. To eksperyment, który mamy nadzieję zda egzamin - dodaje Velinov. Środki na billboardy pochodzą z Fundacji i z Ministerstwa Zdrowia. Jak mówią organizatorzy, kampania ma potrwać minimum rok, maksymalnie 2 lata. Akcja rozpocznie się po 20 stycznia konferencją prasową z udziałem prezydent Warszawy, Hanny Gronkiewicz-Waltz, która objęła kampanię honorowym patronatem.
Wyjątkowa kampania bilbordowa Łańcuch Krewniaków rusza jeszcze w styczniu, a wyjątkowość projektu pozwoli, by była eksponowana nawet przez dwa kolejne lata. Bilbordy wielokrotnego użytku (w formie banerów) trafią do wszystkich instytucji, które zadeklarują ich ekspozycję przez okres jednego miesiąca i zobowiążą się do przekazania bilbordu kolejnej firmie „dobrej woli” - Urzędy Miast patronujące kampanii, Uczelnie, Policja, Straż Pożarna, Parafie, Instytucje i firmy. Kampania ma trwać do 2009 roku.
(empe)