E-Learning w PWSZ Włocławek
W czasach globalnej komputeryzacji trudno wyobrazić sobie uczelnię bez komputerów podłączonych do sieci internet. Ogromny postęp technologiczny jaki dokonał się w ostatnich dziesięciu latach oraz przystąpienie naszego kraju do struktur Unii Europejskiej, wymuszają stosowanie nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w edukacji.
Technologie te stwarzają wiele nowych możliwości zdobywania wiedzy i umiejętności. Stosowane powszechnie „tradycyjne” formy nauczania zyskują, w połączeniu z nowymi technologiami, nowe oblicze, większą atrakcyjność i skuteczność. Warto w tym miejscu przytoczyć słowa prof. R. Tadeusiewicza (ACH): „Rozwój i rozpowszechnienie technik informacyjnych w nauczaniu nie jest już kwestią swobodnego wyboru i niezależnie od podejmowanych inicjatyw. Jest to po prostu konieczność cywilizacyjna”.
E-Learning to metody nauczania na odległość z zastosowaniem mediów i technologii elektronicznych. Zastosowanie tych metod pozwala zdefiniować trzy podstawowe techniki:
1. E-Learning jako uzupełnienie nauczania tradycyjnego.
2. E-Learning w połączeniu z nauczaniem tradycyjnym, czyli nauczanie mieszane (ang. blended learning).
3. E-Learning jako zastąpienie nauczania tradycyjnego.
W pierwszej, najczęściej stosowanej technice, nauczyciele wykorzystują sieć internet do komunikacji ze studentami. Drogą elektroniczną dostarczane są materiały uzupełniające wykłady, materiały do ćwiczeń, wyniki zaliczeń i egzaminów, a także prowadzone dyskusje (forum dyskusyjne). Wymienione aktywności wzbogacają proces dydaktyczny, czynią go bardziej przyjaznym dla studentów, ale nie zastępują tradycyjnych zajęć.
Druga z wymienionych technik idzie o krok dalej. W tej wersji e-learningu, część zajęć odbywa się tylko i wyłącznie w formie zdalnej. Pozostałe prowadzone są w sposób tradycyjny. Takie podejście do nauczania pozwala np. na zdalne prowadzenie wykładów (bardzo wygodne, gdyż każdy student przyswaja wiedzę w swoim tempie bez konieczności przyjeżdżania do sali wykładowej), a następnie spotykanie się ze studentami na zajęciach tradycyjnych poświęconych zdobywaniu umiejętności (zajęcia ćwiczeniowe i laboratoryjne).
Pracownicy i studenci PWSZ będą korzystali z obydwu, wymienionych technik. Zastosowanie techniki trzeciej, w której metody zdalnego nauczania całkowicie zastępują metody tradycyjne, nie jest aktualnie możliwe w zgodzie z polskim Prawem o Szkolnictwie Wyższym.
Platforma zdalnego nauczania, wdrażana w PWSZ Włocławek jest zgodna ze standardami światowymi i technologiami stosowanymi w największych polskich Uniwersytetach. Użytkownikami tej platformy będą:
• studenci PWSZ Włocławek lub dowolnej uczelni współpracującej,
• pracownicy PWSZ Włocławek lub dowolnej uczelni współpracującej,
• uczniowie i nauczyciele współpracujących szkół średnich,
• słuchacze i instruktorzy innych jednostek dydaktycznych współpracujących z PWSZ Włocławek,
• użytkownicy komercyjnych zastosowań platformy, udostępnianych firmom i instytucjom zewnętrznym.
Główną zaletą proponowanego podejścia do e-learningu jest nienormowany i ruchomy czas zdobywania wiedzy oraz olbrzymia wygoda wszystkich uczestników biorących udział w zajęciach. Te elementy mogą być kluczowe dla osób pracujących a chcących się kształcić (a tych jest w całej Polsce coraz więcej). W bardzo dużym stopniu ułatwia komunikację oraz daje o wiele większe urozmaicenie nauki dzięki wykorzystywaniu multimediów oraz niewerbalnej prezentacji materiału. Takie cechy e-learningu, jak uczenie się według własnego tempa oraz zminimalizowany strach i obawa np. przed wyrażeniem własnej opinii na tle grupy szkoleniowej, pozwalają na przełamanie barier i zdecydowanie zwiększają atrakcyjność uczelni.
Wdrożenie technologii E-Learningu w PWSZ Włocławek przebiegać będzie w następujących etapach:
1. Przygotowanie platformy technicznej – gotowe.
2. Wyposażenie wszystkich pracowników i studentów w wygodne i nowoczesne konta poczty elektronicznej – gotowe we współpracy z firma MICROSOFT.
3. Przeprowadzenie szkoleń dla pracowników – w trakcie.
4. Przygotowanie materiałów do zajęć – w trakcie.
Warto podkreślić, że pierwsze zajęcia wspomagane technikami e-learningu uruchomiono w PWSZ Włocławek na kierunku Zarządzanie w październiku 2009 roku.