Włocławscy radni wzbili się ponad podziałami i przegłosowali chcą aby Włocławek został włączony do ministerialnego planu Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030.
Radni przesłali pismo do Elżbieta Bieńkowskiej Minister Rozwoju Regionalnego, w którym wyrażają swoje niezadowolenie, w związku z brakiem uwzględnienia 115 tysięcznego miasta jakim jest Włocławek w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030.
Ważne jest, aby Włocławek w wizjach naszego państwa nie został pominięty i nie był traktowany gorzej niż inne tego typu miasta. Uwzględnienie Włocławka w "Przestrzennym zagospodarowaniu kraju do roku 2030" zapewniłoby miastu pewny i szybszy rozwój.
Treść pisma do minister Elżbiety Bieńkowskiej:Uważamy, iż w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, Włocławek ujęty powinien być wśród miast regionalnych takich jak Słupsk, Koszalin, Rybnik. Zgodnie z zapisami koncepcji ośrodek taki to: liczący od 100 do 300 tys. mieszkańców organizm miejski, który odgrywa podstawową rolę w życiu gospodarczym, społecznym i administracyjnym poszczególnych regionów, a niektóre z nich, dzięki specjalizacji, oddziałują bezpośrednio na rozwój kraju. Ośrodki regionalne w hierarchii zaproponowanej w KPZK znajdują się pomiędzy ośrodkami metropolitalnymi a subregionalnymi.
Włocławek to miasto zamieszkałe przez około 115 tysięcy osób. W sposób istotny oddziałuje
ono na swoje bezpośrednie sąsiedztwo, w którym w ostatnim czasie nasiliły się procesy osadnicze. Wyraźnie zaobserwować można suburbanizację, która przejawia się przez odpływ ludności miejskiej (głównie bardziej zamożnej) z wielkich osiedli do strefy zewnętrznej miasta.
Nasze miasto, to istotny ośrodek przemysłu chemicznego kraju. Wiodące firmy
oraz powstające nowe fabryki (m.in.: wytwórnia kwasu tereftalowego) mają wyraźny wpływ
na gospodarkę. Bliskie sąsiedztwo gazociągu transportującego gaz z północnej Rosji do Europy Zachodniej powoduje, że we Włocławku planowane są duże inwestycje w sektorze energetycznym. Wzmacniana jest infrastruktura niezbędna do funkcjonowania przemysłu m.in. poprzez stworzenie Włocławskiej Strefy Rozwoju Gospodarczego Park Przemysłowo – Tchnologiczny sprawia, że nasze miasto w najbliższych latach będzie mogło odgrywać jeszcze większą rolę w gospodarce nie tylko regionu kujawsko-pomorskiego, ale również całego kraju. W związku z powyższym uważamy, że rząd nie powinien pomijać w dokumentach planistycznych, miasta o tak silnej koncentracji wysoko wyspecjalizowanego przemysłu chemicznego.
W myśl KPZK, Włocławek znajduje się pomiędzy planowanymi autostradami A1 oraz A10,
a także na trasie planowanej kolei dużych prędkości. W połączeniu z możliwością odpowiedniej modernizacji portu rzecznego, znajdującego się w okolicach stopnia wodnego, nasze miasto odegrać może istotną rolę w realizacji zamierzeń związanych ze wspieraniem transportu intermodalnego w Polsce.
Niestety, w przedmiotowym dokumencie pomijana jest również kwestia wzmacniania transportu rzecznego na Wiśle. Brak jest informacji o budowie stopnia wodnego na rzece, poniżej Włocławka. Pominięto również fakt, że na obiekcie tym mogłaby funkcjonować elektrownia wodna, która poprawiałaby wielkość energii elektrycznej wytwarzanej z Odnawialnych Źródeł.
Uważamy, że z punktu widzenia prawidłowego rozwoju naszego kraju, inwestycje te powinny być ujęte w KPZK. W związku z powyższym stoimy na stanowisku, iż w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 Włocławek powinien być zaliczony do miast regionalnych. Będzie to miało istotne znaczenie dla dalszego rozwoju obszaru byłego województwa włocławskiego oraz dla wzmocnienia policentrycznej metropolii sieciowej. Niezbędne jest również uwzględnienie prawidłowego, w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju, zagospodarowania Wisły, tak by stała się ona kolejnym obszarem wzmacniającym gospodarczo Polskę.