Masz komórkę, masz swoje prawa
Badanie przeprowadzone przez TNS OBOP w ramach kampanii „Masz komórkę - masz swoje prawa” pokazuje, że Polacy coraz częściej sięgają po różnego rodzaju usługi za pośrednictwem telefonu komórkowego. Ich używanie znacznie ułatwia nam codzienne funkcjonowanie. Należy jednak pamiętać o tym, że korzystając z nich mamy prawa i obowiązki, które powinniśmy znać.
Przeważająca większość (80%) posiadaczy telefonów komórkowych twierdzi, że zna warunki umowy, którą zawarli z operatorem sieci komórkowej na świadczenia usług telekomunikacyjnych. Co trzeci Polak (32%) i uczestnik gier i konkursów sms (35%) przed wzięciem udziału w loterii lub konkursie, o którym dowiaduje się przez sms, zawsze zapoznaje się z jego zasadami i regulaminem. Czy zatem można stwierdzić, że Polacy dobrze znają regulacje dotyczące aplikacji, z których korzystają?
Kto pyta...
Jak twierdzi Tomasz Grabarek, radca prawny, ekspert kampanii „Masz komórkę masz swoje prawa”. Deklaracja znajomości umowy z operatorem, nie zawsze jest jednoznaczna z posiadaniem dokładnej wiedzy na temat jej skutków prawnych. Podobnie jest z różnymi regulaminami i zasadami gier czy konkursów. W rzeczywistości odsetek faktycznej znajomości tych regulacji jest niższy. Polacy niechętnie czerpią wiedzę z tekstów o charakterze prawnym. Niezależnie od tego trzeba zawsze znać zasady i regulaminy usług, z których korzystamy. Ponadto, w celu dokładnego poznania zagadnień, które nas interesują, warto korzystać ze wszystkich instrumentów informacyjnych, które udostępniają dostarczyciele takich usług. Może to być strona internetowa, broszura informacyjna czy infolinia, pod numerem której specjalni konsultanci udzielą odpowiedzi na wszelkie nurtujące nas pytania.
Jak zrezygnować?
Co czwarty badany (25%), deklaruje, że wie dokładnie co zrobić, żeby zablokować w swoim telefonie możliwość otrzymywania niechcianych reklam oraz informacji o konkursach. Reszta badanych deklaruje, że raczej lub zdecydowanie nie potrafi tego zrobić. Jeśli chcemy subskrybować treści informacyjne, korzystamy z serwisów społecznościowych czy bierzemy udział w konkursach i loteriach sms, sięgnijmy po ich regulamin, w którym organizator jest zobowiązany umieścić informację o możliwości rezygnacji z takich usług. Może to być wysłanie wiadomości o określonej treści (np.: STOP) pod bezpłatny numer telefonu. Istnieją także narzędzia prawne, które pozwolą na unikanie niechcianych treści, dostarczanych
za pomocą telefonu komórkowego. - Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną daje konsumentowi ważne uprawnienie. Polega ono na tym, że każdy odbiorca takich usług może w formie pisemnej, odwołać wszelkie (również dorozumiane) zgody na komunikowanie materiałów marketingowych. Pismo takie może być skierowane zarówno do dostarczyciela usług, jak i do operatora telefonii komórkowej, jeżeli te podmioty nie są tożsame – wyjaśnia Tomasz Grabarek.
Co z tą reklamacją?
Z reklamacją w związku z prawami i obowiązkami wynikającymi z posiadania telefonu komórkowego najwięcej badanych zwróciłoby się do operatora sieci komórkowej (73%). Dwie piąte (41%) respondentów reklamację zgłosiłoby także do instytucji zajmującej się ochroną praw konsumentów. Jak twierdzi Tomasz Grabarek: - Pierwszy kierunek jest właściwy, jeśli instytucja do której kierujemy reklamację jest dostarczycielem usług, z których korzystamy. Zazwyczaj przystępując do danej usługi informację o organizatorze znajdziemy w pierwszej wiadomości sms, która przychodzi z wiadomością o aktywacji usługi. Zawsze takie dane są umieszczane w regulaminach -