Inicjatywa młodych ludzi pojawiła się na portalu społecznościowym fb. Nie wiadomo do końca, kto konkretnie organizuje akcję, wiadomo za to jaki jest jej cel. Nikt z władz miast nie chce dojść do porozumienia w sprawie otwarcia przejazdu kolejowego dla samochodów na ulicy kaliskiej we Włocławku. Musimy wziąć sprawy w swoje ręce – czytamy na portalu.
Jeśli ktoś chce przyłączyć się do akcji blokowania przejazdu pociągów, może pojawić się w poniedziałek, o godzinie 12.00 na przejeździe kolejowym przy ulicy Kaliskiej. Transparenty mile widziane.
Przejazd jest zamknięty dla ruchu kołowego już od 1978 roku. Niestety, dotychczasowe rozmowy władz miasta oraz parlamentarzystów z PKP oraz Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nie przyniosły rezultatu – nikt nie chce się zgodzić na to, aby przejazd został otwarty dla ruchu kołowego ze względu na zagrożenie dla uczestników ruchu.
W 2006 roku podsekretarz stanu Mirosław Chaberek, odpowiadając na zapytanie poselskie, w sprawie utworzenia przejazdu drogowego przez torowisko kolejowe przy ul. Kaliskiej we Włocławku dla samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych, napisał między innymi:
Budowa przejazdu w ciągu ul. Kaliskiej byłaby niezgodna z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 33, poz. 144, z późn. zm.), a w szczególności z:
- 4 ust. 1 pkt 3, w którym mowa, że w przypadku, gdy droga publiczna przecina tory w obrębie stacji pomiędzy semaforami wjazdowymi, wówczas stosuje się skrzyżowanie dwupoziomowe,
- 6 ust. 1, w którym mowa, że skrzyżowanie dwupoziomowe należy projektować w sposób umożliwiający likwidację przejazdów znajdujących się w odległości 3 km z każdej strony wybudowanego wiaduktu,
- 23 ust. 3, w którym mowa, że nie należy projektować nowego przejazdu na skrzyżowaniu istniejącej linii kolejowej z drogą publiczną, w razie gdy w odległości do 3 km od niego znajduje się przejazd.
Ponadto przejazd przez pięć czynnych torów, na których odbywa się ruch kolejowy, w tym również ruch manewrowy na stacji, stwarza duże zagrożenie bezpieczeństwa. Zdaniem PKP PLK S.A. optymalnym rozwiązaniem, które gwarantuje bezpieczne przemieszczanie się mieszkańców Włocławka, byłaby budowa skrzyżowania dwupoziomowego.