Reklama nie może wprowadzać w błąd
Przedsiębiorcy wyposażeni w różnorodne narzędzia marketingowe usiłują nas przekonać, że warto wybrać ich produkt lub skorzystać z ich usługi. Wybory konsumenckie często zależą właśnie od informacji zawartych w reklamie. Aby chronić adresatów takich działań przed nieuczciwymi praktykami, przepisy prawa wyznaczają granice i zasady formułowania przekazu reklamowego. Niezależnie jednak od tego, decydując się na wybór danej oferty należy zachować przede wszystkim zdrowy rozsądek i rozwagę.
Pomimo obowiązujących przepisów, niektórzy przedsiębiorcy próbują w sposób nieuczciwy wykorzystać zaufanie konsumentów do swojej marki, wprowadzając odbiorców w błąd. Zaburzają w ten sposób podejmowane przez nich decyzje, bowiem pod wpływem reklamy decydują się oni na produkt, na który w innych okolicznościach nie zdecydowaliby się.
UOKiK prowadzi rocznie kilkanaście postępowań dotyczących tego typu nieuczciwych praktyk. Od początku roku wydaliśmy osiem decyzji, obejmujących szerokie spektrum niedozwolonych zachowań przedsiębiorców. Zakwestionowane praktyki dotyczyły m.in. nierzetelnej oferty telewizyjnej, wprowadzania w błąd co do cen usług czy naśladowania urzędowych komunikatów. Ten ostatni przypadek mógł mieć szczególnie dotkliwe konsekwencje, ponieważ oferta przedsiębiorcy skierowana była do osób starszych. Sposób prezentowania tzw. renty hipotecznej sugerował, że świadczenie objęte ofertą jest gwarantowane przez państwo. Faktycznie była to umowa dożywocia oferowana na komercyjnych zasadach. Dla osób starszych autorytet władzy jest wyjątkowo silny, a tym samym reklama renty hipotecznej mogła sprawiać, że oferta Funduszu Hipotecznego DOM wydawała się bardziej korzystna niż w rzeczywistości.
Obowiązkiem przedsiębiorcy jest przekazywanie konsumentom pełnej i rzetelnej informacji na temat oferowanych przez siebie towarów i usług. W przypadku naruszenia tych zasad należy spodziewać się interwencji ze strony Urzędu, który stwierdzając niedozwoloną praktykę może nałożyć na podmiot karę do 10 proc. przychodu. Co ważne, znaczną część działań podejmujemy po uzyskaniu informacji bezpośrednio od wprowadzonych w błąd klientów.
Przepisy prawa obejmują konsumentów szczególną ochroną, z uwagi na to, że są oni słabszą stroną kontraktu. Jeśli ich interesy zostaną naruszone mogą dochodzić swoich roszczeń indywidualnie przed sądem oraz zwrócić uwagę Urzędu na występujące nieprawidłowości. Jednak spory sądowe i interwencje Prezesa UOKiK stanowią jedynie wtórne rozwiązanie dla występujących na rynku problemów. Bardzo ważne są działania edukacyjne adresowane do konsumentów, którzy powinni kierować się zdobytą wiedzą, zdrowym rozsądkiem, a także zachować dystans do przekazu reklamowego. Źródło: UOKiK