Przypominamy o wpisie do CEIDG
Wszelkie czynności związane z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – prowadzonej w systemie teleinformatycznym przez Ministra Gospodarki są bezpłatne. Do wszystkich przypadków oferowania wpisu do rejestru przedsiębiorców za opłatą należy podchodzić ze szczególną ostrożnością, gdyż są to oferty komercyjne.
Numerem identyfikacyjnym w CEIDG oraz właściwym identyfikatorem we wszelkich kontaktach z administracją podatkową jest numer NIP.
Jednoosobowy przedsiębiorca powinien sprawdzić, czy jego dane wpisane do CEIDG są prawdziwe. Stosownie do art. 33 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, za prawdziwość danych odpowiadają przedsiębiorcy. Zgodnie z tym przepisem domniemuje się, że dane wpisane do CEIDG są prawdziwe. Gdy osoba wpisana do CEIDG dowie się o tym, że jej dane nie są prawdziwe, powinna je niezwłocznie zaktualizować lub wystąpić z wnioskiem o ich sprostowanie, uzupełnienie lub wykreślenie. Gdy tego nie zrobi, nie może zasłaniać się wobec osoby trzeciej działającej w dobrej wierze, zarzutem, że wpisane dane nie są prawdziwe.
Ponadto należy sprawdzić przeważający rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej. Co zrobić żeby poprawić wpis pochodzący z ewidencji gminnej? Jeżeli ktoś chce poprawić swój wpis pochodzący z ewidencji gminnej (lub zawiesić, wznowić, zakończyć działalność gospodarczą) musi złożyć wniosek o zmianę (z wyborem dodatkowych opcji).
Chcąc zarejestrować, zmienić, zawiesić, wznowić, wykreślić działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, można wybrać jeden z trybów postępowania: 1. Zalogowanie* się do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line i złożenie go elektronicznie, 2. Zalogowanie* się do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line, wydrukowanie i zaniesienie go do urzędu gminy, 3. Pobranie i złożenie wniosku papierowego w gminie. Gmina przekształca go na wniosek elektroniczny. 4. Przesłanie wniosku listem poleconym do wybranej gminy. Podpis musi być notarialnie potwierdzony.
Nowość: Zaświadczeniem o wpisie w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. Organy administracji publicznej nie mogą domagać się od przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków zaświadczeń o wpisie w CEIDG. Nie ma obowiązku przedkładania w kontaktach z organami administracji publicznej zaświadczeń o nadaniu numeru NIP i REGON w sytuacji, gdy odpowiednie numery znalazły się we wniosku, w innych przypadkach zamieniono zaświadczenie na oświadczenie.