200 milionów euro na infrastrukturę komunikacyjną
Dobiegają końca prace nad kluczowym wojewódzkim dokumentem planistycznym w dziedzinie infrastruktury transportowej, kujawsko-pomorskim planem spójności komunikacji drogowej i kolejowej do 2020 roku. W puli jest 206 milionów euro na przedsięwzięcia w dziedzinie infrastruktury drogowej i kolejowej oraz rozwój pozamiejskiego transportu publicznego.
Plan spójności komunikacyjnej jest jednym z wymaganych przez Komisję Europejską dokumentów programowych związanych z wykorzystaniem środków pomocowych perspektywy 2014-2020. Wychodząc z diagnozy obecnej sytuacji komunikacyjnej regionu, nakreśla politykę transportową samorządu województwa i wskazuje konkretne przedsięwzięcia inwestycyjne do zrealizowania.
Województwo zakłada, że na inwestycje drogowe przeznaczy 140 milionów euro, na rozwój pozamiejskiego transportu publicznego 15 mln euro i ponad 50 milionów euro na rozwój i modernizację infrastruktury kolejowej. Źródłem finansowania będzie przede wszystkim Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020. Wybór projektów do zrealizowania jest uwarunkowany umową partnerstwa między Polską a KE oraz ramami wyznaczonymi przez dokumenty rządowe.
W odbywających się od września do listopada 2015 konsultacjach społecznych wzięło udział 150 podmiotów (osób fizycznych i instytucji), zgłoszono prawie 600 uwag i wniosków. Wszystkie poddano wnikliwej analizie, przy czym głównym parametrem oceny była ich zgodność z właściwymi polskimi i europejskimi dokumentami wyznaczającymi kierunki polityki w tej dziedzinę planowania rozwoju. Wśród wniosków uwzględnionych są między innymi wpisanie do wykazu projektowanych przedsięwzięć budowy węzła Dźwierzno na autostradzie A-1 i przebudowy drogi wojewódzkiej 240 oraz dołączenie Inowrocławia do listy miast w których modernizację dróg wojewódzkich będzie można finansować ze środków unijnych.
Równolegle prowadzone są konsultacje z ekspertami europejskiej inicjatywy JASPERS, wspierającej regiony w sięganiu po środki UE, których efektem jest m. in. poszerzenie części diagnostycznej planu oraz zakres konsultowanej obecnie, strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, stanowiącej niezbędny załącznik planu spójności komunikacyjnej.