CPR odebrało ponad milion niezasadnych zgłoszeń
Wczoraj obchodziliśmy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. W 2018 roku operatorzy Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Bydgoszczy odebrali prawie 1,5 miliona zgłoszeń. Ponad milion z nich było niezasadnych.
Wojewoda Mikołaj Bogdanowicz i kierownik CPR w Bydgoszczy Radosław Bogusławski podsumowali ubiegłoroczną pracę bydgoskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Blisko siedemdziesiąt osób z naszego województwa pełni funkcję dyspozytora numeru 112. Pracownicy codziennie mierzą się z trudnymi przypadkami i to właśnie od nich zależy, czy dana osoba zostanie uratowana.
Obsługa numeru 112, który ratuje życie i zdrowie ludzi to bardzo ważne zadanie administracji rządowej, które jest powierzone wojewodom. Bardzo dziękuję Wam, Operatorom Numeru Alarmowego 112 za Wasz profesjonalizm, którym się wykazujecie podczas swojej pracy! To od Waszego odpowiedniego doradzenia, pokierowania i poprowadzenia zależy, czy zdrowie i życie ludzkie zostanie uratowane – podkreślał wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz
Od 1 maja 2018 roku Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Bydgoszczy przejęło numer Policji – 997. To oznacza, że wszystkie połączenia wybierane na numer 997 są przyjmowane przez Operatorów Numeru Alarmowego 112. To dodatkowo 240 tysięcy połączeń w województwie kujawsko-pomorskim. Numer alarmowy 112 funkcjonuje w całej Unii Europejskiej. Problemem, z którym się borykają się na co dzień wszyscy operatorzy to wysoki procent bezzasadnych połączeń. W tej chwili w województwie wynosi 76,5%, to jednak mniej o 3,5% niż w 2017 roku.
Kampania społeczna którą prowadzimy od 3 lat przynosi efekty. Będziemy ją dalej prowadzić bo taka ilość nieuzasadnionych połączeń to dodatkowe obciążenie operatorów i blokowanie innym możliwości ratowania zdrowia i życia ludzkiego – dodał Mikołaj Bogdanowicz
Kierownik CPR w Bydgoszczy powiedział, że najwięcej połączeń kierowanych było do Państwowego Ratownictwa Medycznego, następnie do policji oraz Państwowej Straży Pożarnej. Wszystkie połączenia zostały odebrane w ciągu kilku sekund.
Czas oczekiwania na podjęcie zgłoszenia przez Operatora Numerów Alarmowych wynosi 9,5 sekundy oraz zawiera około 5 sekundową zapowiedź dotyczącą miejsca do którego się dodzwoniliśmy. Faktycznie osoba dzwoniąca jest obsłużona zaledwie po kilku sekundach – mówił kierownik CRP Radosław Bogusławski
Przy połączeniu z numerem alarmowym 112 najważniejsza jest informacja gdzie się znajdujemy, następnie co się stało. Trzeba pamiętać, aby pierwszemu się nie rozłączać i odpowiadać na wszystkie pytania operatora dlatego, że on poprzez system informatyczny powiadamia często jednocześnie wszystkie służby, które są potrzebne przy danym zdarzeniu. Centrum jest czynne przez 24 godziny na dobę, a operatorzy pracują w systemie 12 godzinnym. Obsługują także języki obce.