Wyzwania współczesnego świata, takie jak konieczność walki ze zmianami klimatycznymi rodzą potrzebę zmian w sposobie przemieszczania się. Zasadniczym celem przemian jest ograniczenie kosztów zewnętrznych generowanych przez transport, przede wszystkim tych związanych ze środowiskiem. Podczas wczorajszej sesji radni Rady Miasta głosowali między innymi nad projektem uchwały dotyczącej przyjęcia „Strategii rozwoju elektromobilności dla miasta Włocławek na lata 2020-2035”.
Kompleksowy dokument dotyczący elektromobilności we Włocławku powstał we współpracy z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR z Warszawy, obejmuje on analizę i rozwiązania w zakresie między innymi: zwiększenia płynności oraz zlikwidowania przeszkód w ruchu poprzez wykorzystanie publicznego transportu zbiorowego i rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej, zwiększenie komfortu użytkowania infrastruktury transportu zbiorowego i rowerowego czy też wykorzystania odnawialnych źródeł energii w transporcie miejskim. W lipcu projekt został poddany pod konsultacje społeczne.
Nowa era miejskiej mobilności ma być nie tylko odpowiedzią na zmiany klimatu i zmniejszenie negatywnego wpływu człowieka na środowisko, ale także na rosnące zapotrzebowanie mieszkańców na nowoczesny i przyjazny transport, będący realną alternatywą tradycyjnego i dzisiaj powszechnego transportu spalinowego. Dlatego bardzo znaczący w procesie powstawania dokumentu miał udział mieszkańców, potencjalnych adresatów rozwiązań zawartych w Strategii. Powstanie Strategii jest spójne z zapisami ustawy o elektromobilności oraz jest finansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach konkursu „Gepard II”.
Strategia rozwoju elektromobilności dla miasta Włocławek na lata 2020-2023 zakłada między innymi zakup elektrycznych autobusów oraz budowę stacji szybkiego ładowania przy ulicy Ostrowskiej i Wiejskiej. W pierwszym etapie mają zostać zakupione autobusy do obsługi linii nr 15 w kolejnych etapach elektryczne pojazdy pojawią się na liniach nr: 12, 14, 1, 3, 21. Dokument zakłada, także że ratusz do stycznia 2021 powinien zakupić jeden pojazd bezemisyjny, a do roku 2030 samochody z napędem spalinowym, którymi dysponuje Urząd Miasta oraz podległe mu jednostki mają zastąpić pojazdy elektryczne. Autorzy dokumentu uważają, że słabą stroną Włocławka jest brak tramwajów. Strategia rozwoju elektromobilności zakłada, jednak analizę możliwości wprowadzenia komunikacji tramwajowej w mieście.