Dziś Światowy Dzień Konsumenta. Zadbaj o bezpieczeństwo
Piękne reklamy, promocje, rabaty, gratisy – w sieci czeka na nas wiele pułapek, a kreatywność osób, które są łase na nasze oszczędności, nie zna granic. Z okazji Światowego Dnia Konsumenta na co warto uważać i jak nie dać się oszukać.
Światowy Dzień Konsumenta to doskonała okazja do zwrócenia uwagi na kwestie bezpieczeństwa – szczególnie w sieci. Internet pełen jest pułapek i oszustów, którzy tylko czekają na nieostrożnych użytkowników. Na co trzeba szczególnie uważać?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował specjalną kampanię pod hasłem „Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci” startującą dokładnie 15 marca. Przez cały tydzień ostrzegać będą przed zagrożeniami czyhającymi w internecie – oszustwami zakupowymi, piramidami finansowymi oraz subskrypcjami-pułapkami.
W ramach kampanii przygotowano m.in. interaktywne narzędzie edukacyjne, czyli stronę internetową konsument.edu.pl, na której znajdują się praktyczne porady i przykłady prób oszustw, a także codzienny wideoczat z ekspertami na Facebooku (od godz. 12). Eksperci będą ostrzegać m.in. przed zawieraniem umów na odległość, co często dotyczy osób starszych nabywających produkty np. na pokazach.
W czasie pandemii koronawirusa nastąpił wysyp informacji, których autorzy powoływali się na znajomości w instytucjach państwowych. Większość z nich to klasyczne fake newsy. Prawdziwe, rzetelne i bieżące informacje znajdują się na oficjalnych stronach internetowych instytucji takich jak Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Główny Inspektorat Sanitarny, Ministerstwo Zdrowia itp. Domeny z końcówką „gov.pl" oraz ich profile społecznościowe to wiarygodne źródła informacji.
Sytuację wykorzystują też oszuści regularnie rozsyłający fałszywe wiadomości email czy sms-y dotyczące np. możliwości otrzymania dodatkowych środków na koncie. Bądźmy ostrożni, nie działajmy pod wpływem impulsu. W razie jakichkolwiek wątpliwości – zadzwońmy do banku i sprawdźmy informację u źródła. Nie dajmy się oszukać i uczulajmy naszych bliskich, szczególnie osoby starsze, które są najbardziej narażone na tego typu działania, by nie wierzyli we wszystko, co przeczytają w internecie.