Wyniki badań natężenia ruchu w kujawsko-pomorskim
Na autostradzie A1 odnotowano ruch zwiększony o 30 procent, a coraz więcej osób wykorzystuje obwodnicę Inowrocławia oraz drogę ekspresową S5 w codziennych dojazdach do pracy - oto wnioski płynące z zakończonego Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21 w naszym województwie.
Opublikowano wyniki badań natężenia ruchu na drogach krajowych, m.in. administrowanych przez GDDKiA w województwie kujawsko-pomorskim, realizowane w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21. GPR przeprowadzany jest co pięć lat, a poprzedni miał miejsce w 2015 r. Ostatnie badanie rozpoczęło się w styczniu 2020 r. i trwało do połowy 2021 r.
GDDKiA zarządza na terenie naszego województwa siecią dróg o długości blisko 1010 km, z czego 92 km to autostrada A1, a 108 km stanowią drogi ekspresowe. Na wspomnianym obszarze badaniem objęto 128 punktów. 12 punktów pomiarowych umieszczonych zostało na autostradzie, 18 na drogach ekspresowych, pozostałe na drogach niższych kategorii. W każdym punkcie przewidzianych było dziewięć pomiarów dziennych oraz sześć nocnych. Wzrost ruchu na sieci dróg krajowych administrowanych przez GDDKiA w woj. kujawsko-pomorskim, w porównaniu z badaniem z roku 2015, wynosi 17 proc., a średni ruch to 12 307 pojazdów na dobę. Wartości te zbliżone są do wartości średniej na obszarze całego kraju, którego wzrost wynosi 21 proc. w porównaniu z rokiem 2015 i wynosi średni ruch 13 574 poj./dobę.
Na autostradzie A1 średni dobowy ruch roczny oscyluje w przedziale 27 000 - 30 000 poj./dobę na odcinku pozostającym w zarządzie GDDKiA w woj. kujawsko-pomorskim (węzeł Toruń Południe - węzeł Kutno Północ) oraz 21 000 - 25 000 poj./dobę na odcinku koncesyjnym (granica woj. pomorskiego - Toruń). Ruch na autostradzie zwiększył się w porównaniu z rokiem 2015 o około 30 proc.
W przypadku dróg ekspresowych średni dobowy ruch roczny oscyluje w przedziale 11 000 - 14 000 poj./dobę na odcinku węzeł Nowe Marzy - węzeł Trzeciewiec oraz 11 000 - 12 000 poj./dobę na odcinku węzeł Szubin Północ - węzeł Mieleszyn. Wyjątek stanowią odcinki stanowiące dojazd do Bydgoszczy z gmin ościennych, gdzie kumuluje się ruch tranzytowy z ruchem lokalnym, szczególnie w czasie szczytu porannego i popołudniowego, przez co natężenie ruchu wzrasta na tych odcinkach do 17 000 - 19 500 poj./dobę.
Pomiary na drogach krajowych były w całości zrealizowane z wykorzystaniem metod wideorejestracji oraz liczników automatycznych - w porównaniu do poprzednich pomiarów generalnych, całkowicie wyeliminowano udział obserwatorów rejestrujących pojazdy ręcznie w punktach pomiarowych. Wyniki będą wykorzystywane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg, oceny potrzeb modernizacji istniejącej sieci dróg krajowych, zarządzania ruchem, analiz ekonomicznych i środowiskowych oraz analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego.