W nowym, rocznym rozkładzie jazdy, liczba połączeń do/z Bydgoszczy nie ulegnie zmianie. Nadal kursować będzie 26 par pociągów całorocznych. Sezonowo będą jeździć dodatkowe 3 pary, czyli o 1 więcej niż do tej pory. Z Bydgoszczy do Warszawy pasażerowie będą mieli do wyboru 9 par połączeń całorocznych, 7 do Krakowa (5 całorocznych i 2 sezonowe), 12 do Poznania, 7 do Wrocławia, 6 do Katowic (5 całorocznych i 1 sezonowe), a 17 do Trójmiasta (15 całorocznych i 2 sezonowe). Z województwa kujawsko-pomorskiego można wyruszyć bezpośrednio również za granicę. Wzorem lat ubiegłych przez Bydgoszcz całorocznie kursować będzie pociąg relacji Gdynia – Berlin, a sezonowo uruchomione zostanie połączenie do Bohumina.
Nowy rozkład przynosi wzrost komfortu podróżowania. Liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC. Dzięki wzmacnianiu floty PKP Intercity kolejnymi nowymi i zmodernizowanymi wagonami i elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT), liczba par połączeń kategorii IC z/do Bydgoszczy zwiększy się z 24 do 25. Nową, wyższą kategorię otrzyma pociąg Doker relacji Gdynia – Katowice – Gdynia, który w nowym rozkładzie kursować będzie już jako IC Doker obsługiwany nowoczesnym elektrycznym zespołem trakcyjnym ED160 FLIRT. To oznacza, że 25 par całorocznych połączeń z 26, to pociągi kursujące w ramach kategorii IC, czyli ekonomicznej, ale zapewniającej komfortową podróż.
Od 22 grudnia wrócą bezpośrednie całoroczne połączenia do Zakopanego. Mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego będę mogli dojechać do stolicy Tatr pociągiem IC Witkacy. Dotychczas, ze względu na prace modernizacyjne prowadzone na trasie Kraków – Zakopane, bezpośrednio pociągiem pod Tatry można było dojechać tylko w wakacje i ferie zimowe lub przez cały rok, ale korzystając z zastępczej komunikacji autobusowej od/do Krakowa.
Od 10 grudnia zaplanowane zostały 2 połączenia z Bydgoszczy do Kłodzka - IC Heweliusz oraz TLK Rozewie. Podczas podróży pasażerowie przesiądą się we Wrocławiu do pociągu jadącego do Kłodzka, który będzie obsługiwany zmodernizowanym pojazdem ED74. Natomiast pociąg IC Rejewski będzie kursował w wydłużonej relacji Bydgoszcz – Lublin – Bydgoszcz. Ponadto skład IC Zamoyski pojedzie w zmienionej relacji Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski – Rzeszów – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski. W sezonie wakacyjnym pociągi TLK Wydmy, TLK Korsarz oraz IC Bursztyn będą obsługiwały Włocławek, Aleksandrów Kujawski, Toruń oraz Solec Kujawski.
Podczas obowiązywania nowego rozkładu jazdy kontynuowane będą prace inwestycyjne na stacji Warszawa Zachodnia, które wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do/z Warszawy. Część pociągów nadal będzie zatrzymywała się na stacji Warszawa Gdańska, zamiast na Warszawie Centralnej. W połowie 2024 roku planowany jest powrót większości pociągów dalekobieżnych na dworzec Warszawa Centralna.
Od 10 grudnia PKP Intercity będzie zwiększało systematycznie liczbę połączeń, w których podróżni będą mogli wybrać miejsce ze schematu graficznego. Do 174 już udostępnionych połączeń obsługiwanych składami wagonowymi z tą funkcją, dołączy kolejnych ponad 50. Graficzna rezerwacja miejsc pozwala wybrać konkretne miejsce w wagonie czy sprawdzić frekwencję w danym pociągu. Do niedawna funkcja ta była dostępna jedynie w spalinowych i elektrycznych zespołach trakcyjnych, które mają stałą liczbę miejsc siedzących. W 2023 roku przewoźnik zaczął wdrażać to rozwiązanie również dla połączeń obsługiwanych składami wagonowymi. Docelowo opcja wyboru miejsca ma być dostępna dla wszystkich połączeń krajowych przewoźnika.