Chodzi o uzupełnienie obowiązującej wciąż jeszcze koncepcji sieci o budowę linii Włocławek – Toruń – Bydgoszcz (i dalej do Szczecina) w najwyższych standardach. Wśród sygnatariuszy są marszałek Piotr Całbecki, wiceprzewodniczący sejmiku województwa Katarzyna Lubańska i Wojciech Jaranowski oraz radny województwa Tadeusz Pogoda.
Jednoznacznie wyrażamy wolę mieszkańców: chcemy, żeby koleje dużych prędkości przebiegały przez Włocławek, Toruń i Bydgoszcz, bo to szansa rozwojowa dla regionu. W przeciwnym przypadku oznaczałoby to dla nas spowolnienie rozwoju. Żądamy takich samych szans rozwoju jak pozostałe województwa! – powiedział przed podpisaniem deklaracji marszałek Piotr Całbecki, który jest jej inicjatorem. Adresatem dokumentu jest rząd.
Zakładana budowa sieci kolei dużych prędkości związana jest, jak dotychczas, z pracami nad powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą i Łodzią. Ma powstać 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących ze wszystkich polskich regionów do Warszawy i CPK, składających się z nowych linii o standardzie dużych prędkości oraz ze zmodernizowanych elementów istniejącej infrastruktury kolejowej. Łącznie miałoby powstać 2 tysiące kilometrów nowych torów. Według powszechnych ocen, sieć, która powstanie w Polsce prędzej czy później, ukształtuje i spetryfikuje relacje transportowe w kraju na wiele dziesięcioleci. Obecny jej schemat, który praktycznie pomija najważniejsze miasta naszego regionu, nie jest dla nas satysfakcjonujący.
Utworzenie postulowanej w dzisiejszej deklaracji relacji Warszawa/CPK – Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Piła – Szczecin pozwoli nam w pełni wykorzystać centralne położenie regionu na rzecz rozwoju społeczno - gospodarczego.