Autobusy będą komfortowe, klimatyzowane i dostępne dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, wyposażone w elektroniczny system informacji pasażerskiej, bezprzewodowy internet i dodatkowy niezależny system ogrzewania. Każdy będzie zabierać na pokład 50 osób. Wyznaczone zostaną także specjalne miejsca dla osób starszych, kobiet w ciąży i matek z dziećmi. Dostawcą pojazdów będzie wybrana w ramach postępowań przetargowych
spółka ABP Bus & Coach, przedstawiciel Iveco Bus, wiodącej na
świecie marki w produkcji autobusów.
Jesteśmy największym beneficjentem konkursu KPO o dofinansowanie inwestycji w zero- i niskoemisyjny autobusowy transport zbiorowy. To duży sukces. Po inwestycjach w tabor kolejowy i miejski transport publiczny w całym regionie przystępujemy do wymiany autobusów obsługujących połączenia międzymiastowe. Rola tego segmentu pasażerskiego transportu zbiorowego w niwelowaniu zjawiska wykluczenia transportowego jest nie do przecenienia – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Środki, 91 mln złotych, pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Umowa o dofinansowanie na
zakup autobusów z napędem hybrydowym została podpisana w ubiegłym tygodniu. Podpisanie drugiej (na
zakup pojazdów elektrycznych) jeszcze w tym miesiącu; z uwagi na wielkość projektu (kwota ponad 95 mln zł, dofinansowanie blisko 70 mln zł) prowadzona jest tak zwana kontrola uprzednia Urzędu Zamówień Publicznych, rutynowa, obligatoryjna procedura w przypadku dużych projektów współfinansowanych ze środków unijnych.
Miejscowości regionu łączy sieć 70 linii autobusowych. Tylko w 2024 roku przeznaczyliśmy na ich utrzymanie 18,5 miliona złotych, o które wnioskowaliśmy do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i 6 milionów złotych z budżetu województwa.