Przedsiębiorca może upoważnić inną osobę, np. księgową, do załatwiania spraw w ZUS-ie, w tym do korzystania z profilu płatnika na PUE/eZUS. Pełnomocnictwo może obejmować wszystkie sprawy lub tylko wybrany zakres wskazany przez płatnika— na przykład jedynie dostęp do korespondencji.
Jeśli zakres pełnomocnictwa nie będzie ograniczony, pełnomocnik uzyska dostęp do wszystkich danych płatnika składek. Oznacza to możliwość wglądu w rozliczenia z ZUS, całą korespondencję na PUE/ eZUS, szczegóły zwolnień lekarskich oraz dane osób zgłoszonych do ubezpieczeń. Dlatego warto rozważyć ograniczenie dostępu jedynie do wybranych informacji, na przykład do korespondencji (a nawet do konkretnych typów wniosków) lub wyłącznie do zwolnień lekarskich.
Dostęp do roli płatnika może mieć wiele osób. Profil płatnika może udostępnić zarówno przedsiębiorca, jak i jego pełnomocnik. Dlatego po zakończeniu współpracy warto pamiętać o cofnięciu pełnomocnictwa. Niestety, wielu przedsiębiorców o tym zapomina, przez co dostęp zachowują osoby z biur rachunkowych, z którymi firma już dawno nie współpracuje.
Przedsiębiorca może sprawdzić na PUE/eZUS, kogo upoważnił do kontaktu z ZUS. Informacje te można znaleźć w zakładce „Ustawienia”. Pełnomocnictwa można również zweryfikować podczas wizyty w placówce. Pełnomocnictwo może zostać odwołane przez przedsiębiorcę lub samego pełnomocnika. Najłatwiej zrobić to za pomocą formularza PEL-O, który można przekazać w wersji papierowej lub przez PUE/eZUS. Jeśli pełnomocnictwa udziela spółka z wieloma przedstawicielami, do PEL-O trzeba dołączyć formularz PEL-Z z podpisami wszystkich przedstawicieli spółki. Jeśli pełnomocnik odbiera pocztę np. w biurze rachunkowym należy jako adres do korespondencji podać siedzibę tego biura. Inaczej listy będą trafiać do jego domu.