Wygodniej i oszczędniej
Konfederacja Pracodawców Polskich popiera projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, przygotowany przez Sejmową Komisję „Przyjazne Państwo”, którego celem jest zniesienie obowiązku archiwizowania paragonów.
Istniejący obowiązek przechowywania przez 5 lat kopii paragonów wydawanych klientom, zwiększa koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Dotyczy to przede wszystkim sklepów, ale również
m. in. lokali gastronomicznych, aptek, stacji paliw, taksówkarzy. Po 2 latach magazynowania nie ma możliwości ich odczytania. Przesądza to o nieracjonalności aktualnych przepisów dotyczących archiwizacji paragonów fiskalnych. Tym bardziej, że organy kontroli skarbowej w toku prowadzonych przez siebie czynności nie korzystają z ich kopii.
Przygotowany przez Komisję „Przyjazne Państwo” projekt jest przez nas oceniany pozytywnie. Jego wejście w życie zniesie uciążliwy obowiązek, a jednocześnie nie powodując konieczności zakupu przez firmy nowych kas fiskalnych w związku ze zmianą przepisów. Wymiana urządzeń byłaby uciążliwa finansowo, szczególnie dla mikroprzedsiębiorców (koszt zakupu nowej kasy to kilkaset euro).
Zniesienie omawianego obowiązku zwiększy konkurencyjność polskich przedsiębiorstw. Uwolnione zostaną moce kadrowe i organizacyjne, co zmniejszy koszty funkcjonowania firm. Istniejący obecnie obowiązek, w ocenie KPP, jest nieuzasadnionym anachronizmem. Podkreślamy również, że jego zniesienie obowiązku drukowania i przechowywania kopii paragonów posiada także walor ekologiczny.
Konfederacja Pracodawców Polskich jest największą i najstarszą organizacją pracodawców w Polsce. Powstała w listopadzie 1989 roku. Reprezentuje ponad 6000 firm, zatrudniających przeszło 2 mln pracowników. 82 proc. z nich to firmy prywatne. Konfederacja jest uznanym partnerem społecznym w Polsce i w Europie. Prezydentem KPP jest Andrzej Malinowski, który jest także I wiceprezydentem Europejskiej Organizacji Pracodawców Przedsiębiorstw Publicznych CEEP.