Gospodarka morska szansą rozwoju

15 października zostało podpisane porozumienie dotyczące budowy i eksploatacji głębokowodnego terminalu masowego w Gdańsku do przeładunku towaru masowego pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA a Rudoport SA, przy udziale ArcelorMittal Poland SA. Jest to inwestycja wieloetapowa, której koszt szacowany jest na ok. 200 mln złotych. Dokument został podpisany w obecności wicepremiera i ministra gospodarki Waldemara Pawlaka, podczas pierwszego dnia debaty zorganizowanej przez Konfederację Pracodawców Polskich, wspólnie ze Związkiem Armatorów Polskich pod nazwą „Gospodarka morska szansą rozwoju przedsiębiorczości w Polsce – mit czy rzeczywistość?”.

Po raz pierwszy o problemach gospodarki morskiej dyskutowali przedstawiciele firm żeglugowych, portów i urzędów morskich, wyższych uczelni oraz instytutów badawczych. Debatę otworzył Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich, Anna Wypych - Namiotko – podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Jarosław Pawłowski – podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Debata została zorganizowana w formie trzech paneli: pierwszy dotyczył polityki UE w regionie Morza Bałtyckiego, drugi poświęcony był portom morskim – ich roli i znaczeniu w aktywizacji regionów nadmorskich oraz rozwoju gospodarczym kraju. Celem trzeciego panelu była próba określenia niezbędnych inicjatyw służących poprawie wizerunku zawodu marynarza.

Nowe wyzwania, skutki globalizacji oraz rosnąca konkurencja wymagają dostosowania strategii rozwoju sektora morskiego do zmieniających się warunków. Aby osiągnąć ten cel, niezbędne jest wsparcie ze strony rządu. – Ufam, że wspólny głos uczestników debaty zostanie potraktowany przez rząd z całą powagą i odpowiedzialnością za losy branży i milionów Polaków – powiedział Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich. Głównym wątkiem dyskusji były ekonomiczne i społeczne szanse, jakie stwarza potencjał morski naszego państwa oraz bariery uniemożliwiające jego pełne wykorzystanie. Warunkiem poprawy sytuacji w tym sektorze jest długookresowa strategia, przyjazna legislacja oraz konsekwencja w jej realizacji. - Mimo składanych deklaracji i zapisów w oficjalnych dokumentach, mimo ciągłego mówienia o szansach i możliwościach, mimo różnorodnych narad, zespołów, komisji i podkomisji – świetnie rozwinięta i przynosząca porządne, wymierne korzyści finansowe gospodarka morska, jest wciąż tylko potencjalną szansą Polski. Pytanie zatem, kiedy stanie się realną? – pytał podczas otwarcia debaty prezydent KPP Andrzej Malinowski.

Gospodarka morska ma duży wpływ na rozwój państwa: jest ważną gałęzią transportu, sprzyja wzrostowi gospodarczemu, zatrudnieniu, rozbudowie infrastruktury turystycznej. Dostarcza też często źródeł energii. Dlatego niezmiernie ważne jest kształtowanie i realizacja takiej polityki ekonomicznej państwa, która jest ukierunkowana na wzrost gospodarczy oraz tworzenie nowych miejsc pracy w tym sektorze. Dodatkowo wysiłki inwestycyjne branży mogą być wsparte z funduszy unijnych. - Dziś, gdy pod polską banderą pływa zaledwie kilka statków, o rozwoju portów wiele się mówi, a niewiele robi, gdy polskim stoczniom – z którymi jeszcze kilkanaście lat temu wiązano ogromne nadzieje – grozi unicestwienie, musimy na nowo zdefiniować cele, zadania i priorytety naszej gospodarki morskiej – powiedział Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich. Uczestnicy spotkania z zadowoleniem powitali powołanie międzyresortowego zespołu ds. polityki morskiej – Zarówno Konfederacja Pracodawców Polskich, jak i pozarządowe organizacje związane z gospodarką morską obiecują wsparcie jego prac. Liczymy także na spotkanie z sejmową podkomisją stałą do spraw transportu lotniczego i gospodarki morskiej. Jestem pewien, że jej posłowie mogą skorzystać z doświadczenia i mądrości ludzi morza – powiedział na zakończenie debaty Andrzej Malinowski, prezydent KPP, który zadeklarował, że wszystkie wnioski i postulaty z konferencji zostaną przekazane wicepremierowi i ministrowi gospodarki Waldemarowi Pawlakowi oraz odpowiednim ministrom.


Konfederacja Pracodawców Polskich jest największą i najstarszą organizacją pracodawców w Polsce. Powstała w listopadzie 1989 roku. Reprezentuje ponad 6000 firm, zatrudniających przeszło 2 mln pracowników. 82 proc. z nich to firmy prywatne. Konfederacja jest uznanym partnerem społecznym w Polsce i w Europie. Prezydentem KPP jest Andrzej Malinowski, który jest także I wiceprezydentem Europejskiej Organizacji Pracodawców Przedsiębiorstw Publicznych CEEP.
Rozpocznij dyskusję!


Znam i akceptuję regulamin portalu

Polityka

Pogrzeb praw kobiet. Protest przed biurem poselskim PiS

Protesty na ulicach polskich miast, to konsekwencje wyroku Trybunału Konstytucyjnego,..

Radni PiS o wnioskach do budżetu miasta na 2021 rok

28 września radni Prawa i Sprawiedliwości zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Radni Lewicy apelują do biskupa A. Wiesława Meringa

Dziś pod Pałacem Biskupim radni Lewicy zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Prezydent Włocławka:"Dyskutujmy, ale nie obrażajmy się”

Dzisiaj w ratuszu odbyła się konferencja prasowa, podczas której prezydent Włocławka..

Wybory 2020. Wyniki PKW z ponad 99 procent obwodów

W niedzielę 12 lipca odbyła się druga tura wyborów prezydenckich. Największe..

Dziennikarstwo obywatelskie

Drażliwy temat reparacji a opcja berlińska

Nowoczesna i Platforma Obywatelska dość histerycznie oskarża szeregowego posła..

Rewitalizacja Starego Miasta

Stała się ostatnio modna rewitalizacja we Włocławku. Temat niewątpliwie ciekawy...

Koszykówka dla najmłodszych

Poniedziałek, pogoda nie rozpieszcza, pod Halą Mistrzów typowy dla meczowego dnia..

Pomóż Martynce stanąć na nóżki

Martynka ma 4,5 roku, urodziła się z bardzo rzadką wadą genetyczną - zespołem..

Polska moich marzeń cz.6

Nadszedł kres moich marzeń. Kampania wyborcza czyli niecodzienny festiwal obietnic,..

WOLNE MEDIA