Przedsiębiorstwa "Fair Play 2008"
5 grudnia 2008 r. w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie podczas Wielkiej Gali odbyło się oficjalne ogłoszenie wyników całorocznej weryfikacji wszystkich firm zgłoszonych do uzyskania tytułu i certyfikatu "Przedsiębiorstwo Fair Play" 2008. Aż siedem włocławskich przedsiębiorstw uzyskało ten zaszczytny tytuł - Saniko, MPEC, MPWiK, Atmomat, Radpak, Wita i Chemeko.
Tytuł „Przedsiębiorstwo Fair Play”, oprócz wyróżnienia, jest dla firm zobowiązaniem do stosowania zasad fair play również w przyszłości. Jest wiele firm, które dla podkreślenia wierności tym zasadom, co roku poddają się weryfikacji w ramach programu. Istnieją nawet firmy, które w 10 kolejnych edycjach programu uzyskały certyfikat „Przedsiębiorstwo Fair Play” i dlatego w tym roku 7 firmom została wręczona Platynowa Statuetka. Z województwa kujawsko-pomorskiego wywodzą się 74 firmy – laureaci XI edycji programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”. Tegoroczna, XI edycja konkursu, w której udział wzięło aż 798 firm z całej Polski, pozwoliła wyłonić 753 przedsiębiorstwa, które tym samym uzyskały tytuł i certyfikat „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2008.
Włączanie idei Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w ogólną strategię działalności firmy jest coraz częstszą praktyką wśród polskich przedsiębiorców. W czasach dynamicznie rozwijającej się gospodarki rynkowej oraz stale zwiększającej się konkurencji zmieniają się oczekiwania co do roli, jaką firmy powinny odgrywać w społeczeństwie. Sukces przedsiębiorstwa coraz częściej zależy od tego, czy w swoich działaniach uwzględni ono potrzeby i dobro otoczenia, w którym funkcjonuje. Firmy kierujące się zasadami Społecznej Odpowiedzialności Biznesu udowadniają, że osiągnięcie korzyści ekonomicznych oraz przewagi konkurencyjnej jest łatwiejsze jeśli zdobędzie się zaufanie i szacunek pracowników oraz partnerów biznesowych.
W związku z tym, że społecznie odpowiedzialne funkcjonowanie firm jest działaniem dobrowolnym i nie można go w żaden sposób nakazać, należy zatem wskazywać i promować dobre wzorce takiej działalności przy jednoczesnym uświadamianiu przedsiębiorcom wymiernych korzyści jakie te działania mogą przynieść. Zadanie to bez wątpienia spełnia program „Przedsiębiorstwo Fair Play”, który poprzez weryfikację i certyfikację nagradza firmy, które w codziennej działalności kierują się etyką i zasadami fair play. Podstawowym celem programu jest promowanie etyki w działalności gospodarczej rozumianej jako zespół norm rzetelnego postępowania we wzajemnych relacjach przedsiębiorców z klientami, kontrahentami, pracownikami, wspólnikami oraz społecznością a także władzą lokalną i państwową.
Organizatorem programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”, afiliowanego przy Krajowej Izbie Gospodarczej jest „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym”.
Zdjęcia do artykułu: