7 mln kary dla Poczty Polskiej

Poczta Polska dostarczała przesyłki nieterminowo – uznała Prezes UOKiK i nakazała zmianę dotychczasowej praktyki oraz nałożyła na przedsiębiorcę blisko 7 mln zł kary.

Podpisując umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych konsumenci otrzymują dokument potwierdzający ich prawa i jednocześnie informujący o obowiązkach obu stron. Wysyłając list, paczkę, pocztówkę – mimo braku formalnego dokumentu – również dochodzi do zawarcia kontraktu, na mocy którego operator pocztowy zobowiązuje się do dostarczenia przesyłki na określonych warunkach. Niestety jak pokazuje praktyka zarówno w pierwszym przypadku, jak i w drugim często dochodzi do ograniczania praw klientów i jednocześnie zmniejszania obowiązków świadczących usługi.

W lipcu ubiegłego roku – w związku z niekorzystnymi wynikami raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej dotyczącego jakości powszechnych usług pocztowych w Polsce – UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Poczcie Polskiej. Zastrzeżenia Urzędu wzbudziło niedotrzymywanie terminów dostarczania przesyłek i listów.

Jako operator publiczny Poczta Polska jest ustawowo zobowiązana do świadczenia tzw. powszechnych usług pocztowych, m.in. przyjmowania i doręczania listów do 2 tys. gramów, paczek o wadze do 10 tys. gramów oraz realizowania przekazów pocztowych. Obowiązujące przepisy określają minimalną, procentową liczbę listów i przesyłek, które muszą zostać dostarczone przez Pocztę do adresata w określonym terminie – przykładowo co najmniej 80 proc. paczek pocztowych priorytetowych musi dotrzeć do odbiorcy już następnego dnia po nadaniu.

Na podstawie posiadanych informacji Urząd uznał, że w 2007 roku Poczta nie dotrzymywała określonych prawem minimalnych wskaźników terminowości w przypadku: listów priorytetowych dostarczanych następnego dnia po wysłaniu oraz wszystkich listów zwykłych, paczek priorytetowych i zwykłych. Prezes UOKiK uznała, że konsumenci mogli być narażeni na niedogodności w związku z niedostarczeniem przesyłek w określonym czasie. Poczta Polska musi zmienić kwestionowaną praktykę, na przedsiębiorcę została również nałożona kara w wysokości 6,6 mln zł.

Decyzje nie są prawomocne. Podmiotom przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta
2 komentarze

GK

taka informacja służy komuś kto chce już wkrótce prywatyzować pocztę, zwłaszcza Ci "wazeliniarze" PO którzy pracują na poczcie m.in. p. Sadowska kiedyś samoobrona a dziś PO gratulacje

1 1
ID:5936

stachu

A efektem będzie wzrost cen usług pocztowych. Poziom jakości obsługi się nie zmieni.

1 1
ID:5989


Znam i akceptuję regulamin portalu

Polityka

Pogrzeb praw kobiet. Protest przed biurem poselskim PiS

Protesty na ulicach polskich miast, to konsekwencje wyroku Trybunału Konstytucyjnego,..

Radni PiS o wnioskach do budżetu miasta na 2021 rok

28 września radni Prawa i Sprawiedliwości zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Radni Lewicy apelują do biskupa A. Wiesława Meringa

Dziś pod Pałacem Biskupim radni Lewicy zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Prezydent Włocławka:"Dyskutujmy, ale nie obrażajmy się”

Dzisiaj w ratuszu odbyła się konferencja prasowa, podczas której prezydent Włocławka..

Wybory 2020. Wyniki PKW z ponad 99 procent obwodów

W niedzielę 12 lipca odbyła się druga tura wyborów prezydenckich. Największe..

Dziennikarstwo obywatelskie

Drażliwy temat reparacji a opcja berlińska

Nowoczesna i Platforma Obywatelska dość histerycznie oskarża szeregowego posła..

Rewitalizacja Starego Miasta

Stała się ostatnio modna rewitalizacja we Włocławku. Temat niewątpliwie ciekawy...

Koszykówka dla najmłodszych

Poniedziałek, pogoda nie rozpieszcza, pod Halą Mistrzów typowy dla meczowego dnia..

Pomóż Martynce stanąć na nóżki

Martynka ma 4,5 roku, urodziła się z bardzo rzadką wadą genetyczną - zespołem..

Polska moich marzeń cz.6

Nadszedł kres moich marzeń. Kampania wyborcza czyli niecodzienny festiwal obietnic,..

WOLNE MEDIA