Wniosek w sprawie "Jadwigi"
Prezydent Włocławka zwrócił się do Prokuratury Rejonowej we Włocławku z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania, celem zbadania czy przy budowie al. Królowej Jadwigi – inwestycji realizowanej w latach 2004-2005 - doszło do popełnienia przestępstwa.
Prezydent Andrzej Pałucki podkreśla w dokumencie, iż wobec poniżej opisanych faktów uprawdopodobnione jest dopuszczenie do wydatkowania środków publicznych, w tym pomocowych z Unii Europejskiej, w sposób niezgodny z obowiązującym prawem.
Przypomnijmy, iż w 2002 roku został rozpisany przetarg na wyłonienie inżyniera kontraktu, który został unieważniony w 2003 roku, a następnie ogłoszony ponownie ze zmienionymi znacznie wymaganiami dla firm ubiegających się o przedmiotowe zamówienie, preferując podmioty ze znacznie mniejszym doświadczeniem. Inżynier kontraktu był przedstawicielem inwestora, czyli w tym przypadku Gminy Miasto Włocławek i miał zabezpieczać jej interesy przy realizacji ww. zadania inwestycyjnego, m.in. poprzez nadzorowanie wykonywanych prac i poświadczanie ich prawidłowości zgodnie z dokumentacją projektową oraz sztuką budowlaną. Złagodzenie wymogów w postępowaniu przetargowym mogło doprowadzić do wyłonienia firmy nie mającej wystarczającego doświadczenia w realizacji tego typu inwestycji. Nie podano przyczyn złagodzenia wymogów stawianych ubiegającym się o funkcję inżyniera kontraktu. Wyłonione w drodze przetargu publicznego na roboty budowlane konsorcjum, przedłożyło po zawarciu kontraktu wniosek o zmianę technologii budowy przejścia pod torami kolejowymi, który został zatwierdzony bez odpowiednich analiz technicznych, z których wynikałoby, że zmieniona technologia zapewni osiągnięcie celu inwestycji. Technologia ta nie była do tej pory stosowana przy tego typu robotach budowlanych. Wykonane według zmienionej technologii przejście pod torami kolejowymi zostało zrealizowane w sposób wadliwy, co potwierdzają wyniki ekspertyzy wykonanej na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów z Warszawy. Obiekt ten jest eksploatowany od 4 lat, a już od co najmniej 2 lat pojawiają się sukcesywnie oznaki nieprawidłowości wykonania konstrukcji, wady powierzchniowe i konstrukcyjne, głównie szczeliny i pęknięcia, przez które wycieka woda.
Okoliczności te wskazywać by mogły, iż wykonawca robót nie zrealizował całości zakresu rzeczowego lub też wykonał go z nienależytą starannością. Inżynier kontraktu poświadczył prawidłową realizację zadania zgodnie z dokumentacją i sztuką budowlaną, co kwestionuje ww. ekspertyza. Równocześnie można zaobserwować inne wady wykonania robót budowlanych, tj. zapadająca się po raz kolejny jezdnia na odcinku od ul. Kruszyńskiej do Chopina przed tunelem. Odcinek ten został wadliwie wykonany i był naprawiany jeszcze przed odbiorem technicznym inwestycji i dopuszczeniem jej do ruchu. Prawidłowość tych prac również została potwierdzona przez inżyniera kontraktu i zaakceptowana przez odpowiednie służby. Wykonawca, pomimo wielokrotnych wezwań, uchyla się od naprawy usterek. Gmina Miasto Włocławek została zmuszona do zlecenia kolejnej ekspertyzy dotyczącej przyczyn zaistniałej sytuacji. Przy realizacji powyższej inwestycji zastosowano jedynie 12-miesięczny okres gwarancyjny, który jest w ocenie miasta niewspółmierny do zakresu i wartości inwestycji. Wymagane obecnie od wykonawców gwarancje sięgają nawet 10 lat, a w zakresie wykonania nawierzchni minimum 36 miesięcy.
W ocenie miasta, na skutek wadliwej realizacji ww. inwestycji konieczne będzie poniesienie bliżej nieokreślonych na dziś nakładów inwestycyjnych niezaplanowanych wcześniej w ramach budżetu miasta, celem zapewnienia prawidłowego funkcjonowania tej inwestycji i zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Inwestycja pod nazwą „Trasa tranzytowa we Włocławku - budowa al. Królowej Jadwigi na odcinku od ul. Chopina do skrzyżowania z ul. Kruszyńską” współfinansowana była ze środków Unii Europejskiej w ramach programu PHARE 2001 „Spójność Społeczno-Gospodarcza”. Wykonawcą była firma Necso Entrecanales Cubiertas S.A z siedzibą w Madrycie (Hiszpania) przy udziale partnera polskiego - Mostostal Warszawa S.A z siedzibą w Warszawie. Zadanie to obejmowało budowę dwupasmowej drogi wraz z przejściem pod torami kolejowymi zgodnie z opracowanym w 2002 roku projektem technicznym wykonanym przez firmę DROMOS z Łodzi. Funkcję inżyniera kontraktu, zgodnie z wymaganiami FIDIC, pełniła wyłoniona w 2003 roku, w drodze przetargu publicznego firma Ekocentrum/Jacobs GIBB z Wrocławia.