Projekt indywidualizacji sposobu nauczania
Ponad 40 tysięcy uczniów z regionu zostanie objętych wsparciem w ramach prowadzonego przez Urząd Marszałkowski projektu edukacyjnego. Pozwoli on szkołom podstawowym z całego regionu zindywidualizować sposób nauczania, zorganizować dodatkowe zajęcia, wzbogacić bazę pomocy dydaktycznych oraz poszerzyć kwalifikacje pedagogów.
Zadania projektu „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych w województwie kujawsko-pomorskim” to pomoc szkołom podstawowym we wdrożeniu programu wspomagającego edukację oraz uwzględnienie indywidualnej pracy z dzieckiem w celu wspierania jego osobistego rozwoju. Liderem przedsięwzięcia jest Departament Edukacji, Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego.
Do projektu przystąpiło 113 samorządów lokalnych. Weźmie w nim udział 477 szkół. Właśnie rozpoczyna się procedura podpisywania umów z partnerami. - Pierwszym sukcesem przedsięwzięcia, którego realizacja dopiero się rozpoczyna jest rekordowa liczba szkół, które się do niego zgłosiły. Do tej pory żaden projekt edukacyjny finansowany ze środków europejskich nie był realizowany na taką skalę i nie obejmował swoim zasięgiem aż tylu szkół. To dowód na to, że kujawsko-pomorskie szkoły chcą się rozwijać – mówi marszałek Piotr Całbecki
Program zakłada dofinansowanie zajęć dodatkowych, będących kontynuacją indywidualizacji pracy z uczniem w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w szczególności:
• zajęć dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji;
• zajęć dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych;
• zajęć logopedycznych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy;
• zajęć socjoterapeutycznych i psychoedukacyjnych dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej;
• gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy;
• specjalistycznych zajęć terapeutycznych (np. hipoterapia, muzykoterapia, dogoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych;
• zajęć rozwijających zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych (np. prowadzenie obserwacji przyrodniczych).
W ramach projektu możliwe jest dofinansowanie doposażenia bazy szkoły w materiały dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt (np. specjalistyczne oprogramowanie, pakiety do diagnozowania i korygowania dysfunkcji i dysharmonii rozwojowych).