Gdzie chcą pracować polscy specjaliści i menedżerowie?
Specjalistów i menedżerów z różnych branż łączy jedno – chęć pracy w firmach międzynarodowych. Wyniki badania Antal International dotyczące najbardziej pożądanych pracodawców wskazują, że większość firm, które znalazły się w rankingu stworzonym przez wyższą i średnią kadrę menedżerską to korporacje lub firmy międzynarodowe.
Antal International, międzynarodowa agencja specjalizująca się w rekrutacji specjalistów i menedżerów średniego i wyższego szczebla z różnych sektorów rynku, przeprowadziła badanie pokazujące trend w jakim idą polscy specjaliści i menedzęrowie poszukujący pracy. - Wyniki przeprowadzonego przez nas badania doskonale pokrywają się z naszymi
obserwacjami – zagraniczne koncerny cieszą się bardzo dobrą reputacją w oczach
pracowników średniego i wyższego szczebla menedżerskiego - komentuje Artur Skiba,
dyrektor zarządzający Antal International. - Dla tej grupy pracowników ważne są nie tylko warunki zatrudnienia, jakie oferuje pracodawca. „Menedżerowie i specjaliści przykładają zwykle dużą wagę do atmosfery pracy, reputacji firmy i wartości, jakim hołduje. W polskich realiach to zwykle firmy międzynarodowe, o długiej historii i bogatym doświadczeniu mogą pochwalić się dobrymi ocenami wśród najbardziej wymagających pracowników - dodaje Artur Skiba.
- W tym przypadku specjaliści i menedżerowie nie różnią się od pracowników niższych
szebli, którzy mając do wyboru pracodawcę chętniej podejmują pracę w firmach
świadomych, przyjaznych pracownikom. - dodaje Andrew Samu, członek zarządu
Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
„Najbardziej pożądani pracodawcy” – ranking Antal International został stworzony
na podstawie odpowiedzi 1200 polskich specjalistów i menedżerów z różnych branż.
Bankowość i finanse Branża samochodowa:
BRE 14% Solaris Bus & Coaches 12%
Alior Bank 9% Toyota 11%
BZWBK 8% Volkswagen 8%
Branża energetyczna Farmacja:
Alstom 20% Abbott Laboratories 20%
BP Polska 13% Agfa HealthCare 11%
Stoen 10% GlaxoSmithKline 9%
FMCG IT:
Unilever 12% Google 22%
Danone 11% IBM 16%
Procter&Gamble 9% Microsoft 12%
Media i marketing Nieruchomości i budownictwo:
Google 39% AIG/Lincoln 22%
Allegro 13% Apsys 9%
TVN 11% Budimex 6%
Przemysł Telekomunikacja:
Philips 15% Nokia 15%
3M 8% Polkomtel 12%
General Electric 6% Nokia Siemens Networks 9%
Transport i logistyka Usługi dla biznesu:
Gefco 28% Amway (SSC) 17%
Prologis 22% Accenture 7%
UPS 18% Electrolux (SSC) 6%
W obecnej sytuacji rynkowej, kiedy coraz mocniej odczuć można, że rynek kandydata wraca
do polskich realiów, dla pracodawców niezwykle istotne jest to, aby zachęcić jak najlepszych
kandydatów do tego, aby właśnie w ich firmie podjęli pracę. Co firmy mogą zrobić, aby
cieszyć się dobrą opinią i być pożądanym pracodawcą? Niezwykle ważne jest dbanie
o wizerunek firmy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Przy tworzeniu
wizerunku firmy największe pole do popisu mają dział HR i dział marketingu. Współpracując
ściśle z zarządem te dwa piony powinny ustalić, jakie wartości są dla firmy najważniejsze
i w jaki sposób firma planuje je realizować. Dbanie o wizerunek natomiast to zadanie dla
wszystkich pracowników firmy.
Jednym z działań mających na celu budowanie wizerunku dobrego pracodawcy jest polityka
zarządzania talentami. Działania związane z tym obszarem kierowane są bezpośrednio
do obecnych pracowników, jednak w perspektywie długofalowej ich pozytywne skutki
wykraczają poza organizację. Firmy, którym zależy na tym, aby zatrudniać i utrzymać
najlepszych pracowników powinny pamiętać, że głównym powodem rezygnacji z pracy
zwykle są bezpośredni przełożeni. Organizacja będzie cieszyć się dobrą opinią i odnosić
sukces, jeśli jej menedżerowie będą liderami z prawdziwego zdarzenia. - Niezwykle ważne
jest, aby zauważać i rozwijać talenty. Nie tylko będzie to motywowało menedżerów, ale także przełoży się na podniesienie satysfakcji z pracy ich podwładnych i, co za tym idzie, wynik firmy - podkreśla Artur Skiba.
Niezwykle istotne dla budowania dobrego wizerunku jest też motywowanie pracowników.
Planując politykę motywowania menedżerowie powinni pamiętać, że pracownicy
motywowani we właściwy sposób osiągają wyższy stopień zadowolenia z pracy,
a w rezultacie ze swojego pracodawcy. Biorąc pod uwagę, że najlepszym rzecznikiem firmy
jest jej pracownik, warto poświęcić czas na przemyślenie polityki motywacyjnej organizacji.
Ważne jest uwzględnienie w tym planie nie tylko elementów płacowych, ale także pozapłacowych form motywowania ludzi. Doskonałym sposobem jest włączenie do systemu wynagrodzeń możliwie szerokiej kafeterii, dzięki której pracownicy będą mieli możliwość wyboru takich opcji, które interesują ich najbardziej lub w danym momencie wydają im się najważniejsze.