Na co skarżą się konsumenci?

Buty i ubrania, sprzęt RTV i AGD, usługi telekomunikacyjne, finansowe, czy remontowo-budowlane – to najczęstsze problemy, z którymi zgłaszaliśmy się do rzeczników konsumentów w ubiegłym roku.

O reklamacji rzadko wiedzą nie tylko konsumenci, również sprzedawcy są nieświadomi przepisów chroniących słabszych uczestników rynku. Rzecznicy interweniowali wtedy, gdy sklep odrzucał reklamację, powołując się na opinię własnych rzeczoznawców, nie przestrzegał 14-dniowego terminu na jej rozpatrzenie lub uzależniał otrzymanie odpowiedzi od osobistej wizyty konsumenta w sklepie. Najwięcej porad dotyczyło słabej jakości obuwia i odzieży, sprzętu RTV i AGD, elementów wyposażenia mieszkania i komputerów.

Wzrosła liczba problemów z zakupami przez Internet oraz poza lokalem, czyli na różnego rodzaju pokazach, prezentacjach w trakcie wycieczek np. do miejsc kultu religijnego, podczas pobytu w sanatoriach lub na wczasach. Problemy dotyczyły niezrozumiałych wzorców umów, braku informacji o prawie do odstąpienia od kontraktu w ciągu 10 dni, braku regulaminu e-sprzedawcy. Zdarzały się także przypadki fałszowania podpisów na umowach, czy niewysłania zamówionego towaru.

Wady telefonów komórkowych kupionych w promocji, uruchomienie dodatkowej usługi niezgodnie z umową, przerwy w dostępie do Internetu, zawyżone rachunki – to tylko niektóre problemy dotyczące usług telekomunikacyjnych. W przypadku usług turystycznych, to gorszy standard zakwaterowania i środka transportu, niekorzystna zmiana programu wycieczki, niska jakość wyżywienia, czy skrócenie imprezy.

W ciągu trzech lat wzrosła ilość skarg dotycząca usług finansowych. Dotyczyły m.in. trudności w zrozumieniu umów kredytów hipotecznych, działalności firm windykacyjnych, którym sprzedano dług kredytobiorcy, uzyskaniu potwierdzenia rozliczenia spłaty kredytu, błędnego naliczenia opłat, problemów z wydostaniem się z tzw. spirali długów.

W przypadku sporu konsument–przedsiębiorca z reguły bez interwencji rzecznika słabsza strona nie może wyegzekwować przysługujących jej praw. Rzecznicy konsumentów bardzo często występują do przedsiębiorców z wezwaniami w celu wyjaśnienia okoliczności i polubownego rozpatrzenia sporu. W ubiegłym roku korzystali z tej możliwości ponad 60 tys. razy. Najczęściej w przypadku umów sprzedaży – ponad 28 tys. – interweniując m.in. w przypadku odmowy uznania roszczeń po upływie sześciu miesięcy od daty zakupu obuwia. Większość tych interwencji zakończyła się zgodnie z oczekiwaniami konsumentów.

Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Natomiast, w przypadku problemów indywidualnych możemy liczyć na pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. W kraju działa 371 miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, którzy udzielają bezpłatnych porad i informacji na temat przysługujących nam praw. Ponadto prowadzą mediacje, analizują treści umów i kart gwarancyjnych, pomagają sporządzić reklamacje. Do ich zadań należy także przygotowanie pozwów i innych pism procesowych dla konsumentów lub występowanie do sądu z powództwem.

Źródło: UOKiK
5 komentarzy

dzonny_killer

to chyba sama Pytanie zredagowała ten artykuł... :p

1 1
ID:31125

Pytanie

Dzonny mojej odpowiedzi moderator niestety ponownie nie opublikował mimo iż nie zawierała treści niezgodnych z ustawą ....to forum przestaje być demokratyczne ....więc niech chłopcy bawią się sami tak jak jeżdżą ...i niech nadal ukladaja ,,hasełka '' ....

1 1
ID:31133

dzonny_killer

ależ Pytanie... to i żadne forum posiadające czasem upierdliwych moderatorów nigdy nie będzie demokratyczne... :(

1 1
ID:31138

negocjator...

reklamacja butów w ( 3 litera alfabetu powtórzona 3 razy ) to fikcja ! radzę nie kupować tam butów bo się zdziwicie jak but pęknie a pani w sklepie powie że to uszkodzenie mechaniczne nie podlegające gwarancji ! to co mam w butach nie chodzić żeby się nie uszkodziły ?

1 1
ID:31139

konsument

Ostatnio dokonywałem zakupów w B na ulicy Zbiegniewskiej. Chciałem zapłacić banknotem 50 złotowym. Na to kasjerka "tylko drobne bo inaczej nie wydam". Mimo tego położyłem 50 zł na ladę i czekam na reakcję kasjerki. Patrzyła się na mnie jakby zobaczyła ducha, więc jej powiedziałem, że ma obowiązek mi wydać resztę. Kasjerka na to "ja wiem lepiej jakie mam obowiązki" po czym BEZ PROBLEMÓW wydała pieniądze. Po co kłamała, że nie ma wydać? Jeszcze na koniec wydając mi resztę powiedziała: "proszę młody człowieku" na co ja odpowiedziałem "dziękuję starszej pani".

1 1
ID:31145


Znam i akceptuję regulamin portalu

Polityka

Pogrzeb praw kobiet. Protest przed biurem poselskim PiS

Protesty na ulicach polskich miast, to konsekwencje wyroku Trybunału Konstytucyjnego,..

Radni PiS o wnioskach do budżetu miasta na 2021 rok

28 września radni Prawa i Sprawiedliwości zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Radni Lewicy apelują do biskupa A. Wiesława Meringa

Dziś pod Pałacem Biskupim radni Lewicy zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Prezydent Włocławka:"Dyskutujmy, ale nie obrażajmy się”

Dzisiaj w ratuszu odbyła się konferencja prasowa, podczas której prezydent Włocławka..

Wybory 2020. Wyniki PKW z ponad 99 procent obwodów

W niedzielę 12 lipca odbyła się druga tura wyborów prezydenckich. Największe..

Dziennikarstwo obywatelskie

Drażliwy temat reparacji a opcja berlińska

Nowoczesna i Platforma Obywatelska dość histerycznie oskarża szeregowego posła..

Rewitalizacja Starego Miasta

Stała się ostatnio modna rewitalizacja we Włocławku. Temat niewątpliwie ciekawy...

Koszykówka dla najmłodszych

Poniedziałek, pogoda nie rozpieszcza, pod Halą Mistrzów typowy dla meczowego dnia..

Pomóż Martynce stanąć na nóżki

Martynka ma 4,5 roku, urodziła się z bardzo rzadką wadą genetyczną - zespołem..

Polska moich marzeń cz.6

Nadszedł kres moich marzeń. Kampania wyborcza czyli niecodzienny festiwal obietnic,..

WOLNE MEDIA