Notarialny Rejestr Testamentów
5 października ruszył elektroniczny Notarialny Rejestr Testamentów. Każda osoba będzie mogła zarejestrować swój testament, jednak wyłącznie za pośrednictwem kancelarii notarialnej. Warto wiedzieć, jakie korzyści płyną z tego rozwiązania.
Odpowiednie przechowywanie testamentu pozwoli chronić go przed zniszczeniem, zaginięciem, a spadkobiercom umożliwi w odpowiednim czasie bezproblemowe znalezienie go. Wiadomo, że testament, który po śmierci spadkodawcy nie został odnaleziony traktowany jest jakby w ogóle nie istniał. Teraz, dzieki Notarialnemu Rejestrowi Testamentów jest szansa, że takich sytuacji będzie coraz mniej.
Z możliwości zarejestrowania testamentu będzie mógł skorzystać każdy. W tym celu należy udać się do notariusza, gdyż tylko notariusze mają dostęp do systemu. Jest to bezpłatne i nieobowiązkowe, w każdej chwili też można wycofać testament z rejestru. Co daje rejestracja? To w rękach kancelarii będzie spoczywało odnalezienie znajdującego się w rejestrze testamentu po śmierci osoby, która go sporządziła. Dlatego też zarejestrować będzie można tylko taki testament, za który notariusz będzie w stanie przyjąć odpowiedzialność, czyli przede wszystkim testament notarialny, ale także testament własnoręczny, pod warunkiem, że jego oryginał będzie przechowywany u notariusza.
W Notarialnym Rejestrze Testamentów będzie widniała wyłącznie informacja o tym, czy dana osoba sporządziła lub zdeponowała testament oraz w jakiej kancelarii to zrobiła. Do rejestru nie będzie wprowadzana treść testamentu. Wiadomość na temat istnienia testamentu będzie udzielana wyłącznie osobom, które przedłożą notariuszowi akt zgonu spadkodawcy. Wyszukanie tej informacji, w przeciwieństwie do rejestracji testamentu, jest usługą płatną.
Notarialny Rejestr Testamentów to bardzo praktyczne i potrzebne rozwiązanie. Dzięki niemu można uniknąć problemów wynikających z zaginięcia lub zniszczenia testamentu.
pragmatIQ
Źródło: publikuj.org