Realizacja inwestycji zwiększy bezpieczeństwo powodziowe na obszarze Dolnej Wisły oraz zapewni stałe źródło energii odnawialnej. To także szansa na rozwój społeczno-gospodarczy obszarów położonych w sąsiedztwie zapory.
Decyzja o budowie tamy nie należy do nas. Musimy szukać argumentów, które przekonają Komisję Europejską o konieczności realizacji tej inwestycji. Szansą jest powiązanie tego przedsięwzięcia z budową w tym rejonie trasy S-10 – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Wojewoda dodaje, że trzeba pokonać przeszkody administracyjne.
Zasadniczy problem dotyczący budowy zapory na Wiśle to braki w dokumentach strategicznych kraju oraz brak wpisania inwestycji do tzw. masterplanu. Pokonanie barier administracyjnych będzie trudne, ale jest możliwe. Dlatego trzeba najpierw poszukać rozwiązań, które umożliwią przeprowadzenie tej inwestycji pod względem proceduralnym, z uwzględnieniem norm unijnych - powiedział Mikołaj Bogdanowicz.
Nowa zapora i towarzysząca jej budowa elektrowni wodnej umożliwią także powstanie dodatkowego stabilnego źródła energii ekologicznej. Kujawsko-Pomorskie będzie w krajowej czołówce jeśli chodzi o produkcję energii ze źródeł odnawialnych. Realizacja inwestycji to także korzyści związane w rozbudową infrastruktury i rozwojem transportu. Kujawsko-Pomorskie ma szansę zyskać nową przeprawę drogową przez Wisłę. To również okazja do aktywizacji drogi wodnej E40 oraz przywrócenia warstwy zabezpieczającej osadów nad rurociągami ułożonymi na dnie Wisły w rejonie Zakładów Azotowych Anwil.
Budowa zapory będzie ważnym impulsem rozwojowym dla obszarów sąsiadujących z zaporą. Oznacza to nowe miejsca pracy, nowych inwestorów oraz rozwój turystyki w oparciu o nowy zbiornik wodny.
Powstanie drugiej zapory poniżej Włocławka zapewni bezpieczeństwo techniczne konstrukcji istniejącego stopnia wodnego we Włocławku. Oddany do użytku w 1970 roku włocławski obiekt został zaprojektowany jako element planowanego wówczas systemu zapór (kaskady) i nie jest dostosowany do samodzielnego funkcjonowania. Brak kolejnych stopni poniżej Włocławka wiąże się z poważnymi problemami eksploatacyjnymi i zagrożeniem bezpieczeństwa wynikającymi z procesu silnej erozji dna Wisły poniżej zapory.