Z roku na rok Polska przyjmuje coraz mniej repatriantów mieszkających w Kazachstanie, w azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej, a także w: Armenii, Azerbejdżanie, Gruzji, Kirgizji, Tadżykistanie, Turkmenistanie i Uzbekistanie, którzy otrzymali przyrzeczenie wydania wizy repatriacyjnej. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest niskie zainteresowanie gmin w pomoc repatriantom. Obecnie w bazie danych „Rodak” zarejestrowanych jest 2650 osób posiadających wyżej wymienione przyrzeczenie. Każdego roku do Polski przybywa jedynie ok. 200 repatriantów. To stanowczo za mało biorąc pod uwagę nasze możliwości i środki jakie są przeznaczane na program repatriacyjny.
W związku z powyższym pragnę zachęcić do
podjęcia starań i do włączenia się w rządowy program pomocy repatriantom. Przy
odpowiedniej determinacji i woli niesienia pomocy naszym rodakom województwo
kujawsko-pomorskie może dać pozytywny
przekaz i przykład jak pomagać Polakom pragnącym wrócić do ojczyzny. - pisze Poseł na Sejm Paweł Szramka
Zasady nabycia obywatelstwa polskiego w drodze repatriacji, prawa repatrianta, a także zasady i tryb udzielania pomocy repatriantom i członkom ich rodzin określa ustawa z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (t.j. Dz.U.2014.1392). Ustawa o repatriacji wprowadza rozwiązania mające na celu wspomaganie procesu repatriacji poprzez elementy ekonomicznego wsparcia dla zapraszających gmin. Gmina ma dwie możliwości: może zaprosić konkretną rodzinę lub wystosować zaproszenie bez imiennego wskazania repatriantów. Zaproszenia przekazywane są do konsulatu za pośrednictwem wojewody i ministra właściwego do spraw wewnętrznych (uchwała Rady Gminy stanowiąca zaproszenie dla repatrianta i jego najbliższej rodziny, musi zawierać zobowiązanie zapewnienia warunków do osiedlenia się przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy).
Zgodnie z art. 21 gmina, która zapewni repatriantowi i członkom najbliższej jego rodziny lokal mieszkalny z zasobów komunalnych i zobowiąże się do zawarcia umowy najmu tego lokalu na czas nieokreślony, otrzyma dotację celową z budżetu państwa na podstawie porozumienia zawartego z właściwym wojewodą.
Dotację otrzymają te gminy, których organy nie określiły imiennie zapraszanych repatriantów.
Wysokość dotacji stanowi równowartość iloczynu 45 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego i wysokości wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1m2 na terenie danego powiatu, ogłaszanego przez wojewodę na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego (t.j.Dz.U.2014.150) Powyższa dotacja ma na celu "promowanie" tych gmin, które zdecydują się zaoferować warunki do osiedlenia się, które rejestrowane będą w bazie danych "Rodak" prowadzonej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. W bazie znajdują się również dane osób, które otrzymały od konsula przyrzeczenie wydania wizy repatriacyjnej.
System ten pozwala na kojarzenie ofert gmin ze zgłoszeniami wspomnianych osób, które nie mogą liczyć na samodzielne zdobycie mieszkania i źródeł utrzymania w Polsce. Gminy, które są zainteresowane tą formą pomocy i chciałyby wystosować swoje zaproszenie bez imiennego określenia zaproszonych osób powinny podjąć w tej sprawie stosowną uchwałę oraz dołączyć do niej ankietę (w formacie PDF i MS Word), której wzór zamieszczony na stronie
https://mswia.gov.pl/pl/. Uchwałę wraz z ankietą gmina przesyła, za pośrednictwem właściwego wojewody, do ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Zgodnie z art. 22 gmina, która udzieli repatriantowi pomocy polegającej na przeprowadzeniu remontu lub adaptacji lokalu mieszkalnego otrzymuje z budżetu państwa dotację celową do wysokości 5453,65 zł na repatrianta i każdego członka jego rodziny (wg. stanu z roku 2016). Kwota ta co roku podlega waloryzacji.
W związku z powyższym pragnę serdecznie zachęcić do podjęcia kroków mających na celu udział w rządowym programie repatriacji. Proszę także o odpowiedź czy Gmina ma niezbędny potencjał i możliwości do niesienia pomocy naszym repatriantom. - pisze we wniosku Poseł Paweł Szramka