Miejskie autobusy kursują po naszym Włocławku od 65 lat

Początki funkcjonowania zbiorowej komunikacji publicznej na terenie miasta Włocławka sięgają 1951 roku, kiedy Miejska Rada Narodowa we Włocławku za pośrednictwem swych organów, zdecydowała o powołaniu do życia w wielobranżowym Miejskim Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej wydziału komunikacji miejskiej.


Przedwojenny Włocławek zamieszkiwało około 68 000 mieszkańców, lecz działania wojenne spowodowały, że na koniec 1945 roku liczba jego mieszkańców zmalała do 47 000, by w roku rozpoczęcia działalności zbiorowej komunikacji publicznej osiągnąć poziom 52 000 osób.

Dla obsługi potrzeb komunikacyjnych jego mieszkańców, zorganizowano na początek dwie linie autobusowe, które kursowały w następujących relacjach: linia nr 1 - ul. Słoneczna - ul. Płocka poprzez ul. Kapitulną, Wojska Polskiego, Cygankę, Stodólną oraz linia nr 2 - ul. Grodzka - ul. Falbanka poprzez ul. Plac Kopernika, Brzeską, Kaliską. W latach następnych uruchamiane były następne linie autobusowe, przy czym następną po wymienionych wcześniej, była linia nr 0, która kursowała w relacji: ul. Plac Wolności, Kilińskiego, Toruńska, Bulwary, Okrężna, Chopina, Plac Wolności.

Z czasem poważny rozwój zbiorowej komunikacji publicznej na terenie miasta, duży stan posiadania autobusów i prognozowany dalszy wzrost ilości autobusów potrzebnych do zaspokojenia przemieszczeń ludności wymuszał konieczność zapewnienia właściwej opieki technicznej taboru, co byłoby niemożliwe do osiągnięcia w przedsiębiorstwie wielobranżowym jakim wówczas było Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej. Dlatego decyzją ówczesnych władz, w roku 1958 rozpoczęto budowę zaplecza technicznego - warsztatów i zajezdni przy ul. Rysiej, które oddano do użytku 01 stycznia 1961 roku a posadowione ono zostało na działce 9 550 m2.

20 grudnia 1960 roku utworzono przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Włocławku, którego przedmiotem działania jest świadczenie usług w zakresie przewozu pasażerów na terenie miasta Włocławka, a podjęło ono działalność gospodarczą z dniem 01 stycznia 1961 roku.

W roku 1982 rozpoczęła się budowa nowej zajezdni autobusowej przy ulicy Kazimierza Wielkiego12 we wschodniej dzielnicy Włocławka. Początkowo pomyślana jako zajezdnia i warsztaty naprawcze mająca zastąpić obecną siedzibę przedsiębiorstwa, nigdy nie zostanie zrealizowana w całości, natomiast w 1984 roku oddany zostaje do eksploatacji I etap całego zadania inwestycyjnego. Zajezdnia ulokowana na działce 91 960 m2 zagospodarowuje tylko 35 828 m2 powierzchni, ale i tak całkowicie zabezpiecza warunki do prowadzenia właściwej gospodarki konserwacyjno - naprawczej i zapewnia załodze dobre warunki socjalno - bytowe.

Na liniach komunikacyjnych zaczyna kursować pierwsze dziesięć sztuk wysokopojemnych autobusów nowej generacji marki Jelcz PR 110, budowanych na licencji firmy Berliet, które w późniejszym okresie zdominują stan posiadania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i zastąpią eksploatowane dotychczas autobusy innych marek.


W roku 1995 Rada Miasta Włocławka podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia kierunków restrukturyzacji komunikacji miejskiej Włocławka. Organa przedsiębiorstwa - rada pracownicza uchwałą z dnia 29 września 1995 roku wyraża zgodę na przekształcenie przedsiębiorstwa w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a później ogólne zebranie delegatów uchwałą z dnia 14 października 1995 pozytywnie opiniuje zamiar przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę prawa handlowego. 9 listopada 1995 roku Prezydent Miasta Włocławka Pan Ryszard Chodynicki i V - ce Prezydent Miasta Włocławka Pani Elżbieta Mostowiak - Beling w imieniu Gminy Miasta Włocławka oświadczają, że przekształcają Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Włocławku w spółkę z o.o.

Na dzień dzisiejszy 62 autobusy miejskiego przewoźnika obsługuje dwadzieścia regularnych linii komunikacyjnych, cztery linie pośpieszne i dwie sezonowe. Długość tras komunikacyjnych we Włocławku wynosi 136,40 km (z linią sezonową - 143,00 km), natomiast długość linii komunikacyjnych wynosi około 283,30 km.

Źródło: MPK Włocławek
2 komentarze

gość-86095

WOW, myślę że powinni Metro we Włocławku zrobić :-)

1 1
ID:67048

gość-67339

@~gość-86095: i tramwaje ;)

1 1
ID:67062


Znam i akceptuję regulamin portalu

Polityka

Pogrzeb praw kobiet. Protest przed biurem poselskim PiS

Protesty na ulicach polskich miast, to konsekwencje wyroku Trybunału Konstytucyjnego,..

Radni PiS o wnioskach do budżetu miasta na 2021 rok

28 września radni Prawa i Sprawiedliwości zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Radni Lewicy apelują do biskupa A. Wiesława Meringa

Dziś pod Pałacem Biskupim radni Lewicy zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Prezydent Włocławka:"Dyskutujmy, ale nie obrażajmy się”

Dzisiaj w ratuszu odbyła się konferencja prasowa, podczas której prezydent Włocławka..

Wybory 2020. Wyniki PKW z ponad 99 procent obwodów

W niedzielę 12 lipca odbyła się druga tura wyborów prezydenckich. Największe..

Dziennikarstwo obywatelskie

Drażliwy temat reparacji a opcja berlińska

Nowoczesna i Platforma Obywatelska dość histerycznie oskarża szeregowego posła..

Rewitalizacja Starego Miasta

Stała się ostatnio modna rewitalizacja we Włocławku. Temat niewątpliwie ciekawy...

Koszykówka dla najmłodszych

Poniedziałek, pogoda nie rozpieszcza, pod Halą Mistrzów typowy dla meczowego dnia..

Pomóż Martynce stanąć na nóżki

Martynka ma 4,5 roku, urodziła się z bardzo rzadką wadą genetyczną - zespołem..

Polska moich marzeń cz.6

Nadszedł kres moich marzeń. Kampania wyborcza czyli niecodzienny festiwal obietnic,..

WOLNE MEDIA