Włocławianie korzystają z pomocy rzecznika konsumentów
2200 mieszkańców Włocławka skorzystało z porad prawnych Miejskiego Rzecznika Konsumentów w pierwszym półroczu tego roku. Najczęstszą kategorią spraw, z jaką zgłaszają się konsumenci, to
zawieranie umów dotyczących sprzedaży energii elektrycznej z różnymi
operatorami.
Na pomoc tę składają się: wystąpienia rzecznika na rzecz konsumentów do przedsiębiorców, udzielanie porad prawnych w zakresie ochrony konsumentów bezpośrednio w biurze rzecznika, pisanie pism konsumentom do różnych instytucji czy porady telefoniczne. Zgłaszane problemy najczęściej dotyczą zawierania umów poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w domu konsumenta) lub na odległość (przez internet, telefon itp.), jak również zawieranych w punktach stacjonarnych.
Najczęstszą kategorią spraw, z jaką zgłaszają się konsumenci, to zawieranie umów dotyczących sprzedaży energii elektrycznej z różnymi operatorami. Zastrzeżenia konsumentów dotyczą głównie wprowadzenia ich w błąd przez przedstawicieli tych firm i informowanie w trakcie składania konsumentom wizyty w domu lub przez telefon, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii elektrycznej. Ponadto pomijanie przez operatorów, w trakcie składania konsumentom propozycji zawarcia umowy, istotnych informacji.
Następną kategorię spraw stanowią umowy na świadczenie usług telekomunikacyjnych (zawierane również poza lokalem przedsiębiorstwa, na odległość i w punktach stałych). Telemarketerzy wprowadzają konsumentów w błąd podając się za dotychczasowego dostawcę usługi. Większość konsumentów zawiera umowy działając w oparciu o zaufanie do konkretnego przedsiębiorcy, do udzielanych przez niego informacji - ma to istotny wpływ na podpisanie lub odrzucenie umowy. Okazuje się często, że osoby te nie zawsze są uczciwe wobec konsumenta, np. informacja o cenie usługi powinna obejmować cały okres zobowiązania, również informacje o ewentualnym jej wzroście po upływie części okresu. Tymczasem konsument informowany jest o cenie promocji, która trwa np. 6 miesięcy, a przemilcza się sprawę ceny za usługę po tym okresie. Dlatego tak ważne jest to, aby czytać umowę przed jej podpisaniem, a nie tylko działać w zaufaniu do przedstawiciela firmy, który często przedstawia nam ofertę-produkt tylko od jej najlepszej strony. Pamiętajmy, że przy umowach zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa, konsument ma prawo bez podawania przyczyny odstąpić od umowy w terminie 14 dni.
Tematyka z jaką zgłaszają się konsumenci jest różnorodna, a każdy problem powstaje w innych okolicznościach. Sprawy, z którymi do Miejskiego Rzecznika Konsumentów zgłaszają się mieszkańcy, dotyczą również m.in.: działalności firm windykacyjnych; dochodzenia przedawnionych roszczeń; zakupów internetowych; rozwiązywania umów przed terminem; usług kosmetycznych, optycznych, krawieckich; otrzymywania wysoko płatnych SMS premium; nieprawidłowo wykonanej usługi turystycznej oraz reklamacji różnego rodzaju towarów.