Na początku kwietnia w życie weszły przepisy tzw. tarczy antykryzysowej. Przewidują one, że przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o zwolnienie ze składek, odroczenie terminu ich zapłaty, rozłożenie zaległości na raty oraz o świadczenie postojowe. Tylko do 14 kwietnia do ZUS-u wpłynęło ponad 570 tys. wniosków o pomoc z tarczy antykryzysowej.
Ponad 450 tys. dotyczy zwolnienia ze składek ZUS, 97 tys. to wnioski o świadczenie postojowe dla samozatrudnionych, a ponad 9 tys. to wnioski o świadczenie postojowe dla zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych – informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko pomorskiego.
Pierwsi przedsiębiorcy otrzymają pomoc już dzisiaj, 15 kwietnia. Wówczas do 86,2 tys. przedsiębiorców w ramach świadczenia postojowego wpłynie ponad 172 mln złotych. W województwie kujawsko-pomorskim ZUS wypłaci blisko 3,8 tys. świadczeń postojowych na kwotę ponad 7,5 mln złotych. Wysokość świadczenie postojowego dla samozatrudnionych, co do zasady wynosi 2080 zł, jest nieoskładkowane oraz nieopodatkowane. Przedsiębiorcy, którzy płacą podatek w formie karty podatkowej i korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, otrzymają świadczenie postojowe w wysokości 1300 zł.
Warto zwrócić uwagę by dane we wniosku były poprawne i kompletne. By podać wszystkie trzy identyfikatory NIP, REGON i PESEL. To pozwoli uniknąć postępowań wyjaśniających. We wnioskach o świadczenie postojowe dla osób samozatrudnionych często brakuje numeru rachunku bankowego, albo jest on za krótki. Brakuje, także informacji o formie opodatkowania i kwocie przychodów. Ważne jest by przy wnioskach składanych w kwietniu wskazać przychód osiągnięty w lutym i marcu 2020r. Należy również pamiętać, aby podpisać wniosek - wyjaśnia rzeczniczka ZUS
Wnioski o pomoc z tarczy antykryzysowej są dostępne na stronie ZUS. Można je wydrukować i wypełnić, a następnie wysłać pocztą lub złożyć osobiście w placówce ZUS - do skrzynki na dokumenty oznakowanej napisem Tarcza antykryzysowa. Wnioski można wysłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych. To zdecydowanie przyspieszy ich obsługę. Ponad 80 proc. złożonych tą drogą dokumentów zostało rozpatrzonych automatycznie.