Pismo Wojewody do władz Włocławka
Pismo dotyczy uchwały Nr 57/XVIII/2008 Rady Miasta Włocławek z dnia 30 czerwca 2008r. zmieniającą uchwałę w sprawie podziału srodków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przyznanych Gminie Miasta Włocławek na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych, podjęto z naruszeniem prawa.
W dniu 30 czerwca 2008r. Rada Miasta Włocławek podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przyznanych Gminie Miasta Włocławek na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych.
Prezydent Miasta Włocławek wystąpił do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z wnioskiem o stwierdzenie nieważności przedmiotowej uchwały wskazując na nieprawidłowości w procedurze przygotowywania projektu uchwały.
Z dokumentów zgromadzonych w toku postępowania nadzorczego wynika, iż projekt uchwały w tej sprawie przedłożyła Komisja Zdrowia, Rodziny i Opieki Społecznej w formie inicjatywy uchwałodawczej. Projekt ten został zaopiniowany przez Powiatową Społeczną Radę do spraw Osób Niepełnosprawnych, Biuro Prawne i Wydział Finansów Urzędu Miasta Włocławek. Stanowisko w sprawie projektu tej uchwały przedstawił także Prezydent Miasta Włocławek oraz Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie we Włocławku za pośrednictwem Wydziału Promocji Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Miasta Włocławek.
Projekt uchwały był tematem dwóch posiedzeń Komisji Zdrowia, Rodziny i Opieki Społecznej w dniu 27 czerwca 2008r. i w dniu 30 czerwca 2008r., które jak wynika z dokumentów będących w posiadaniu organu nadzoru odbyły się z naruszeniem art. 1 1 b ustawy o samorządzie gminnym oraz § 82 ust. 3, § 132 i § 133 ust. 1 w związku z ust. 3 Statutu Miasta Włocławek przyjętego uchwały Nr 651XII12003 Rady Miasta Włocławek z dnia 6 października 2003r. (Dz. Urz. Woj. Kuj. - Porn z dnia 3 grudnia 2003r. Nr 153, poz. 2043 z pozn. zm.).
W myśl art. 11b ustawy oraz § 132 Statutu, działalność gminy jest jawna, ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów gminy obejmuje m.in. prawo obywateli do uzyskiwania informacji oraz wstępu na posiedzenia komisji rady gminy. Zgodnie zaś z § 133 ust.1 w związku z ust. 3 Statutu Przewodniczący komisji Rady podaje do publicznej wiadomości w drodze ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w budynku siedziby Rady oraz w formie przekazu elektronicznego, termin, miejsce i przedmiot obrad. Ponadto na podstawie § 82 ust. 3 Statutu o posiedzeniach komisji i tematyce obrad informuje się Przewodniczącego Rady i Prezydenta Miasta.
Wskazane posiedzenia Komisji Zdrowia, Rodziny i Opieki Społecznej odbyły się z naruszeniem zasady jawności działania, gdyż jej Przewodniczący nie dopełnił obowiązku podania do publicznej wiadomości terminu, miejsca i tematyki obrad w sposób zgodny ze Statutem Miasta Włocławek.
W procedurze opracowywania projektu przedmiotowej uchwały wystąpiły nieprawidłowości, które jednak, zdaniem organu nadzoru, nie miały wpływu na wynik rozstrzygnięcia.
W związku z powyższym wskazane naruszenie procedury przed podjęciem uchwały Rady Miasta Włocławek Nr 57/XVIII/2008 z dnia 30 czerwca 2008r. nie stanowi podstawy do stwierdzenia jej nieważności.
Następstwem naruszenia przepisów proceduralnych będzie nieważność, w sytuacji gdy wskutek tego naruszenia zapadło rozstrzygniecie innej treści niż gdyby naruszenia nie było. Podobny wniosek wypływa z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 stycznia 1995r. o sygnaturze akt SA/Rz 58/94 (Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych z 1996r. Nr 3, poz. 87).
Mając na uwadze zaistniały stan faktyczny i prawny należało wskazać jak na wstępie.