Mniej kolizji i wypadków na włocławskich przejściach
W okresie od czerwca do grudnia 2021 roku liczba kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych we Włocławku była mniejsza o 29,4% niż w analogicznym okresie 2020 roku. Statystycznie na każdych 10 tysięcy mieszkańców przypadło 1,1 takiego zdarzenia.
W czerwcu 2021 roku weszły w życie znowelizowane przepisy, które miały poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. W ubiegłym roku liczba zdarzeń z udziałem pieszych na pasach w całej Polsce zmniej
Od czerwca do grudnia 2021 roku we Włocławku doszło do 12 kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych, podczas gdy w analogicznym okresie 2020 roku takich zdarzeń było 17. Mimo że nie każda niebezpieczna sytuacja wynikała z nieudzielenia pierwszeństwa pieszemu, to wszystkie skutkowały najechaniem na niego. Statystycznie na 10 tys. mieszkańców Włocławka przypadło 1,1 takiego zdarzenia. Spadek na poziomie 29,4% to najlepszy wynik w województwie kujawsko-pomorskim. Wśród miast tego regionu Polski statystyki uległy też poprawie w Inowrocławiu (-9,1%). Z kolei w Toruniu odnotowano wzrost liczby kolizji i wypadków na pasach z udziałem pieszych o 57,1%.
Sytuacja na polskich drogach w poszczególnych regionach naszego kraju jest cały czas analizowana nie tylko przez instytucje odpowiedzialne za poprawę bezpieczeństwa. Niekorzystne statystyki wypadkowe mogą przekładać się także na wyższą cenę obowiązkowego ubezpieczenia samochodu należącego do mieszkańca danego miasta czy województwa. Oczywiście, nie jest to jedyny czynnik brany pod uwagę podczas wyceny składki. Obok danych kierowcy i parametrów pojazdu ubezpieczyciele uwzględniają zazwyczaj natężenie ruchu drogowego, gęstość zaludnienia czy nawet ukształtowanie terenu, aby jak najdokładniej oszacować ryzyko wystąpienia kolizji drogowej. Pamiętajmy też, że wkrótce cena składki OC zostanie uzależniona od historii popełnionych wykroczeń i przestępstw drogowych – komentuje Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
Od momentu wejścia w życie nowych przepisów do końca 2021 roku tylko w 6 województwach odnotowano spadek liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w porównaniu do roku poprzedniego. W takim ujęciu najgorzej wypadają województwa: lubelskie (+32%), opolskie (+26%) i wielkopolskie (+25%). Z kolei największy spadek odnotowano w województwie warmińsko-mazurskim (-14%). W województwie kujawsko-pomorskim liczba zdarzeń z udziałem pieszych na pasach zwiększyła się o 13%.
Warto pamiętać, że dwa ostatnie lata upłynęły pod znakiem pandemii COVID-19. W niektórych okresach mogło to wpłynąć na zmniejszenie natężenia ruchu drogowego i w konsekwencji obniżenie liczby wypadków. Dotyczy to zwłaszcza 2020 roku. Poza tym, od wprowadzenia nowych przepisów upłynęło zbyt mało czasu, aby można już było wyciągać jednoznaczne wnioski. Gdy pojawią się dane obejmujące okres do końca maja 2022 roku, łatwiej będzie oceniać sytuację.
Źródło: rankomat.pl