W większości rankingów szkół liczą się głównie wyniki matur i sukcesy w
olimpiadach. Fundacja Zwolnieni z Teorii oferuje inne podejście,
inspirując młodych ludzi do realizacji projektów społecznych w ramach
olimpiady. W tym roku rekordowo ponad 27 tys. uczniów z całej Polski, w
tym z kujawsko-pomorskiego, podjęło się realizacji projektów,
rozwiązując problemy takie jak brak świadomości ekologicznej czy zły
stan psychiczny pacjentów. Przy wsparciu nauczycieli około 7,5 tys.
uczniów ukończyło projekty, a szkoły wspierające te inicjatywy zdobyły
miejsca w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024.
W rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024 wyróżniono 458 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, wspierających uczniów w zdobywaniu kompetencji przyszłości i działaniu społecznym. Oprócz 7. miejsca, które zajęła szkoła z Włocławka, znajdują się w nim jeszcze inne szkoły z woj. kujawsko-pomorskiego: I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Toruniu (11 miejsce), Technikum nr 6 – Zespół Szkół Technicznych we Włocławku (47 miejsce), Technikum im. Zesłańców Sybiru – Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Brodnicy (82 miejsce). Są to placówki, które dają młodzieży wsparcie i przestrzeń na działania społeczne i skutecznie odpowiadają na największe problemy polskiej edukacji, takie jak nadmiar nauki pamięciowej i brak praktycznych umiejętności (wg CBOS 2023 r.), oferując uczniom możliwość działania w praktyce.
Wśród nagrodzonych projektów z województwa kujawsko-pomorskiego jest aż dwanaście, które zdobyły Srebrne Wilki za najlepsze działanie w województwie. Uczniowie i uczennice skupiali się w tym roku między innymi na edukowaniu o bezmyślnym scrollowaniu mediów społecznościowych przez młodzież (projekt Szare Komórki) czy nagłaśnianiu o warunkach w schroniskach (projekt Save Animals 2.0). W ciągu 10 lat Olimpiady Zwolnieni z Teorii ukończonych zostało blisko 8 tys. projektów, które umożliwiły młodym ludziom zdobycie uniwersalnych kompetencji przyszłości niezbędnych w życiu.