Jak unikać zagrożeń?
Żadne, nawet najbogatsze państwo nie jest w stanie zapewnić 100% bezpieczeństwa swoim obywatelom. Wiele zależy od postaw samych mieszkańców. Jak poprawić własne bezpieczeństwo? Co robić, a czego unikać, aby nie stać się ofiarą napaści? O tym dowiedzą się w dniu dzisiejszym uczniowie Zespołu Szkół Chemicznych we Włocławku.
Rząd zamierza zamiast przysposobienia obronnego wprowadzić przedmiot - edukacja dla bezpieczeństwa. Strażnicy miejscy już od dawna widzą potrzebę rozmawiania o tych sprawach z młodzieżą, ponieważ ponad 30% młodych ludzi padło w swoim krótkim życiu ofiarą agresji. Wskazują na to badania ankietowe prowadzone w wielu miastach w Polsce. Niejednej sytuacji można by uniknąć gdyby młodzi ludzie znali i stosowali podstawowe zasady bezpieczeństwa.
Mało jest uczniów, którzy nie spotkaliby się w swoim życiu z aktami przemocy lub agresji. Napaści, kradzieże i przemoc fizyczna oraz słowna to częste zjawiska w środowisku młodzieży szkolnej. Młodzi ludzie nie o wszystkich zdarzeniach informują dorosłych. W sytuacji zagrożenia zwykle szukają wsparcia u rówieśników. Nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że agresywny czyn może wyczerpywać znamiona przestępstwa i należy o tym poinformować policję.
Zauważa się, że wielu niebezpiecznych zdarzeń można by uniknąć gdyby młodzi ludzie zachowywali podstawowe środki ostrożności. Niefrasobliwość oraz lekkomyślność to fundamenty, na których bazują agresorzy. Swoje ofiary wybierają zwykle w sposób mocno wykalkulowany. Szukają osób, które mogą stać się "łatwą zdobyczą". Jak sobie radzić w sytuacjach zagrożenia i jak unikać niebezpieczeństw na mieście oraz drodze do i ze szkoły to motyw przewodni akcji profilaktycznej adresowanej w bieżącym roku szkolny przez Straż Miejską do uczniów szkół ponadpodstawowych.
Strażnicy miejscy wyposażają uczniów w podstawowe wiadomości i umiejętności niezbędne w sytuacji zagrożenia. Na zakończenie prelekcji uczniowie otrzymają specjalnie przygotowane publikacje, w których zasady bezpieczeństwa zostały w sposób prosty opisane.
(NS)