Niezbędne wydatki na drogi i transport
Największy kawałek tegorocznego budżetowego tortu – 220 milionów złotych, 30 proc. wydatków województwa na 2008 r. – pochłoną wydatki na drogi, pasażerskie przewozy regionalne oraz pokrycie ulg w przewozach autobusowych. Infrastruktura transportowa naszego regionu otrzyma też w tym roku spory unijny zastrzyk finansowy w postaci środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Będzie to ponad 40 mln zł.
Ponad 81 mln zł z budżetowych pieniędzy województwo przeznaczy na infrastrukturalne wydatki inwestycyjne, w sporej części na wkłady własne w przedsięwzięcia zaplanowane do dofinansowane z RPO, umieszczone na liście projektów kluczowych. Chodzi m. in. o pięć projektów związanych z przebudową dróg wojewódzkich (pomyślanych tak, by wojewódzka sieć drogowa łączyła się z drogami ekspresowymi S-5 i S-10, budowaną autostradą A-1 i europejską siecią drogową TEN-T ), budowę drogowego połączenia z A-1 rejonu łysomickiej podstrefy Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w rejonie Turzna oraz zakup nowoczesnego taboru do obsługi pasażerskich przewozów regionalnych. 77 mln zł kosztować będą tegoroczne inwestycje drogowe, a 29,5 mln zł remonty dróg. Aż 109 mln zł muszą kosztować tak zwane wydatki bieżące, w tym utrzymanie dróg oraz dopłaty dla przewoźników.
60 mln zł będą nas kosztować przez najbliższe dwanaście miesięcy regionalne przewozy pasażerskie. Lwia część tej sumy, 55,7 mln zł, to dotacje dla przewoźników, podzielone, zgodnie z zawartymi umowami, między PKP Przewozy Regionalne i konsorcjum PCC/Arriva. W ramach tej kwoty finansujemy m. in. reaktywowane połączenie Bydgoszcz – Toruń przez Unisław, które zamknięto w 2000 roku. Zostanie uruchomione ponownie w pierwszej połowie tego roku. W Polsce, tak jak w większości krajów europejskich, kolej jest dotowana, by bilety na pociągi pasażerskie mogły być stosunkowo niedrogie.
Zgodnie z europejskimi trendami będziemy też wspierać rozwój i właściwy standard przewozów kolejowych. 4 mln zł zapisano w budżecie na zakup nowoczesnego taboru kolejowego. Ta kwota to wkład własny województwa w przedsięwzięcie zaplanowane do dofinansowania z RPO, które kosztować będzie 6,59 mln euro (ponad 26 mln zł). Kupimy za to siedem lub osiem „doczep z kabiną sterowniczą”, czyli wagonów doczepianych do szynobusów. Powiększone składy szynobusowe to konieczność na bardziej uczęszczanych trasach.
Prawie 23,6 mln zł wydamy na sfinansowanie ulg dla pasażerów regularnych połączeń autobusowych. Zgodnie z polskim prawem prawo do ulg mają m. in. uczniowie, nauczyciele, inwalidzi i emeryci. Wysokość takich zwolnień to 37-95 proc. ceny biletu. Na „liście płac” Urzędu Marszałkowskiego było na koniec 2007 r. 27 przewoźników, zarówno firm prywatnych, jak i państwowych.
Według szacunków Departamentu Infrastruktury, ponadsiedemdziesięciosiedmiomi lionowa budżetowa pula środków na inwestycje drogowe zostanie powiększona o ok. 39 mln zł z tegorocznej alokacji RPO. Najważniejsze w tym roku przedsięwzięcia drogowe to:
- rozpoczęcie prac związanych z budową połączenia terenów PSSE pod Toruniem z autostradą A-1 poprzez węzeł drogowy Turzno (połączenie dróg krajowych nr 80 i nr 15)
w tym roku zostanie wykonana dokumentacja techniczna (budowa w latach 2010-12),
koszt: 500 tys. zł (250 tys. zł z budżetu, 250 tys. z RPO);
- przebudowa drogi wojewódzkiej nr 251 Kaliska-Inowrocław
koszt 15 mln zł (7,5 mln zł z budżetu, 7,5 mln zł z RPO);
- przebudowa drogi wojewódzkiej nr 241 Tuchola-Rogoźno
3,2 mln zł (1,6 mln zł z budżetu, 1,6 mln zł z RPO);
- przebudowa drogi wojewódzkiej nr 247 Kcynia-Szubin
długość odcinka: 15 kilometrów
koszt: 32 mln zł (16 mln zł z budżetu, 16 mln zł z RPO);
- przebudowa drogi wojewódzkiej nr 534 Grudziądz-Rypin
koszt: 10 mln zł (5 mln zł z budżetu województwa, 5 mln zł z RPO).
- Ppoprawa infrastruktury transportowej, w tym stanu sieci dróg, to podstawowy warunek, bez spełnienia którego nie mamy nawet co myśleć o dalszym rozwoju regionu. To jest kosztowne, ale nie mamy wyjścia. Bez łatwego przemieszczania towarów, bez mobilności pracowników nie ma dziś nowoczesnej gospodarki – tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.
Źródło: kujawsko-pomorskie.pl