Iwona Kosińska uczestnikiem SLAMIT
Nauczyciel- bibliotekarz Iwona Kosińska z III LO im. Marii Konopnickiej we Włocławku wzięła udział w kursie SLAMIT 4 "Lifelong learning - School Libraries and new learning".
SLAMIT School Libraries As Multimedia Learning centres In-service Training czyli Szkolenie pracowników bibliotek szkolnych pełniących rolę multimedialnych ośrodków edukacyjnych to kurs skierowany do nauczycieli bibliotekarzy. Wywodzi się z programów SLAM i GRAND SLAM realizowanych w ramach projektu Minerwa i dotyczących roli biblioteki szkolnej jako centrum informacji multimedialnej wpierającego wdrażanie i realizację programów nauczania w szkole oraz centrum promującego nowoczesne metody i narzędzia niezbędne uczniom w procesie edukacji.
W Portugalii odbyła się czwarta edycja kursu SLAMIT a dotyczyła roli biblioteki szkolnej w nowoczesnej edukacji jako centrum inicjującego i przygotowującego zarówno nauczycieli , jak i uczniów do uczenia się przez całe życie w związku z nieustannie zmieniającym się środowiskiem informacyjnym ( e-enviroment). W kursie uczestniczyło 31 osób z Danii, Norwegii, Finlandii, Holandii, Chorwacji, Islandii, Grecji, Czech i Polski. Wykłady związane z głównym zagadnieniem wygłosili:
Peter Milford (Wielka Brytania) - An overwiev of SLAM and GRANDSLAM activities, experiences and outcomes/Podsumowanie działań, doświadczeń i wyników SLAM i GRAND SLAM
John Rullestad (Norwegia) - How to apply for EU funding for transnational projects/ Jak wnioskować o fundusze z Unii Europejskiej na projekty międzynarodowe
Ross J. Todd (USA) - School libraries and learning. What are the challenges?/Biblioteki szkolne i uczenie się. Jakie są wyzwania?
Lourense Das (Holandia) - School libraries in an European and world wide context/Biblioteki szkolne w w kontekście europejskim i światowym
Valdemar Duus (Dania) – WEB 2.0 and the challenge for school and the school library/ WEB 2.0 jako wyzwanie w szkole i w bibliotece szkolnej
Andreas Holvik (Norwegia) - Building new capacity/Budowanie (kształcenie) nowych zdolności.
Ponadto uczestnicy kursu zastanawiali się nad kluczowym pytaniem postawionym w trakcie kursu: How can your school library/ learning centre support students to develop their skills and abilities in searching, developing and disseminating information and knowledge so that they become active producers of knowledge and not just consumers of information/Jak biblioteka szkolna/ szkolne centrum informacji wspiera uczniów w rozwoju ich umiejętności i zdolności wyszukiwania, rozwijania i szerzenia informacji i wiedzy tak, aby stali się aktywnymi producentami wiedzy (nauki) a nie byli tylko konsumentami informacji.
Portugalscy gospodarze - Joao Paul Proenca i Cecilia Almeida - przygotowali wiele atrakcyjnych spotkań z kulturą i nauką w Portugalii - wizyty w szkołach, wieczór fado, wycieczka do Lizbony, Sintry i Capo da Roca. Poza wykładami i zajęciami warsztatowymi odbył się Market Place, podczas którego wszyscy uczestnicy zaprezentowali swoje kraje, miasta i szkoły. Nieformalna wymiana doświadczeń kulturowych i zawodowych była równie ważną częścią kursu, ponieważ najważniejsze jest uczenie się przez całe życie, a uczenie się to również każde nowe doświadczenie i związane z tym emocje.
Zdjęcia do artykułu: