Prawo do wyboru szkoły przez niepełnosprawnych
16 lutego poseł Domicela Kopaczewska spotkała się z przedstawicielami reprezentującymi środowisko włocławskiej oświaty.
Przedmiotem spotkania było omówienie zagadnień związanych z prawem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej do swobodnego wyboru placówki oświatowej oraz organizacji edukacji w sposób uwzględniający ograniczenia wynikające z niepełnosprawności. Na spotkaniu dyskutowano o wykorzystaniu rezerwy oświatowej przeznaczonej na likwidację barier architektonicznych w obiektach szkół ogólnodostępnych i stworzenie możliwości edukacyjnych zgodnie z potrzebami osób niepełnosprawnych oraz rozmawiano o tworzeniu oddziałów integracyjnych. Efektem rozmów było wypracowanie najważniejszych postulatów zmian w szkołach, programach szkolnych i w środowiskach lokalnych w odniesieniu do uczniów niepełnosprawnych.
Za najistotniejsze uznano:
• Ciągłość procesu edukacji dla dzieci niepełnosprawnych od wczesnego wspomagania rozwoju dziecka aż po szkołę ponadgimnazjalną (min. jedna w gminie szkoła dostosowana, jedna na osiedlu w mieście ok. 100 tys. mieszkańców).
• Zapewnienie we wszystkich szkołach masowych możliwości tworzenia klas dla dzieci o niepełnosprawności intelektualnej i innej – priorytetem nauka dzieci niepełnosprawnych w szkołach – nauczanie indywidualne wyjątkiem.
• Odpowiedni dobór kadry do pracy w klasach integracyjnych. Podstawy do pracy na etapie studiów wyższych. Odpowiednie kwalifikacje na etapie studiów podyplomowych.
• W kryterium oceny pracy szkoły uwzględnić pracę z uczniem niepełnosprawnym.
• Na każdym etapie egzaminów, sprawdzianów i egzaminów maturalnych stworzenie optymalnych warunków do zdawania, w szczególności w sferze obsługi technicznej i organizacyjnej – dostosowanie do stopnia i rodzaju niepełnosprawności. Dyrektor szkoły w stałym kontakcie z Okręgową Komisją Egzaminacyjną – katalog możliwości dostosowawczych (rozszerzyć) przez stworzenie relacji dyrektor – OKE.
• W programach nauczania poszczególnych przedmiotów (nie tylko podczas godziny wychowawczej) uwzględnić tematykę osób niepełnosprawnych.
• Poszerzenie oferty programowej dla dzieci niepełnosprawnych z różnymi schorzeniami.
• Zwiększenie liczby specjalistów w szkole – logopeda, psycholog, rehabilitant, socjoterapeutą itp.
• W szkole masowej - warunki do zapewnienia opieki medycznej. Dzieci niepełnosprawne intelektualnie, niepełnosprawne ruchowo, przewlekle chore, dzieci sprzężone – dla każdej grupy potrzeba innych warunków + opieka medyczna.
• Konieczność ściśle określonych zasad współpracy na linii szkoła – rodzic oraz mechanizmów możliwości monitorowania.
• Promocja szkół integracyjnych w każdym etapie ciągłości edukacyjnej
Pani poseł jest współautorką dezyderatu omawianego na posiedzeniu wspólnym Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Obowiązujące przepisy nie w pełni zabezpieczają potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Istnieje konieczność podjęcia inicjatywy ustawodawczej, która zapewni wszystkim uczniom niepełnosprawnym, niewymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy możliwość swobody w wyborze szkół.