WWS uważa że jedynka jest źle przebudowywana
Podczas konferencji WWS radny Dębczyński wyraził swoje obawy co do użytych podczas remontu krajowej jedynki materiałów.
Włocławska Wspólnota Samorządowa wyraziła swoje wątpliwości, co do przebudowywanych i remontowanych dróg, mianowicie drogi krajowej nr 1 i ul. Kapitulnej. - Z informacji, które napływały do mnie i sprawdziłem osobiście wynika, że do podbudowy stosowany jest kamień wapienny, który jest materiałem dużo mniej trwałym niż inne stosowane w tego typu budowlach materiały takie jak bazalt czy granit. - powiedział Janusz Dębczyński. - W przekonaniu fachowców jest to materiał mało trwały, który szybko się mineralizuje, czyli rozkłada i takie drogi mogą się zapadać. Nam zależy, aby włożone pieniądze były wykorzystane w sposób właściwy i z najwyższą starannością. Naszym zdaniem materiały użyte powinny być najwyższej jakości. - dodał przewodniczący WWS.
Janusz Dębczyński poinformował, że uzyskał informację z Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, że tam pod budowę dróg nie używa się kamienia wapiennego. Jest on dopuszczany tylko na pewnych drogach. Najlepszymi kamieniami wapiennymi są dolomity z gór Świętokrzyskich i woj. Kieleckiego, a do budowy krajowej "jedynki" wykorzystano z pobliskiego Piechcina. - Ten kamień w naszym przekonaniu nie jest odpowiednim materiałem. Nawet w czasie PRLu drogowcy wystrzegali się stosowania kamienia wapiennego na podbudowy dróg. - powiedział Janusz Dębczyński.
Włocławska Wspólnota Samorządowa oczekuje od prezydenta jasnych wyjaśnień popartych rzeczywistymi badaniami i atestami, co do kwestii zastosowanych materiałów pod przebudowę krajowej jedynki.
Urząd Miasta wraz z wykonawcami przebudowy krajowej "jedynki" uspokaja, że wszystko jest budowane zgodnie z normami i standardami:
- Absolutnie jest to nieprawda. Nie wiem, na jakich dokumentach, na czym opierają się panowie, gdyż z tego co wiem żaden z nich nie ma przygotowania budowlanego i uważam, że nie mają uprawnień do tego, aby wydawać tego rodzaju osądy i opinie wygłaszać. Cała przebudowa drogi nr 1 odbywa się zgodnie ze specyfikacją, przygotowaną jeszcze za kadencji Władysława Skrzypka. Wykonawcy są solidni, wykonują z dobrych materiałów i jest on wykonany w sposób należyty. My ze swojej strony nadzorujemy przebudowę i mam wrażenie jest to szukanie dziury w całym i tematu. Panowie nie mają żadnych innych argumentów. Gdybyśmy drogi nie przebudowywali byłby argument, że nie robimy nic, skoro się w mieście coś dzieje trzeba szukać innych argumentów żeby zaistnieć medialnie. - powiedziała Monika Budzeniusz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta. - Ta inwestycja nie odbiega od innych inwestycji, tak się buduje drogi. - dodaje.
- Ta mieszanka żwirowo-wapienna jest zastosowana jako budowa pomocnicza. Trzeba to wyraźnie podkreślić, gdyż panowie, który wypowiedzieli się na ten tematy, chyba nie do końca rozumieją pewną terminologię. Podbudową zasadniczą jest beton o grubości 18cm, na tzw. grubym szkielecie i to stanowi klucz sprawy. Ta mieszanka wapienna, o której mowa jest zastosowana jako mieszanka pomocnicza. My nie możemy użyć innych materiałów niż te użyte w kontrakcie. Czytając kontra my wiemy, jakie parametry ma spełnić zastosowana mieszanka. Otrzymujemy orzeczenie z laboratorium Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych oddział Bydgoszcz i oferując my wiemy, że możemy taki materiał wykorzystać. Wszystko przed użyciem jest zatwierdzone przez inżyniera kontraktu i otrzymujemy tzw. świadectwo dopuszczenia. Dodatkowo wszystko jest sprawdzane przez laboratorium w Łodzi, tak więc zarzuty są bezpodstawne - wyjaśnił wykonawca Tomasz Jakubowski.