Prezydenci o Alei Królowej Jadwigi
Przez trzy kadencje prezydenckie powstawała Aleja Królowej Jadwigi, z której na co dzień korzysta wielu włocławian.
Aleja Królowej Jadwigi została wybudowana w 2005 roku, jako droga dwujezdniowa biegnąca nowym śladem, stanowiąca część drogi krajowej nr 62. Krótko po oddaniu jej do eksploatacji zauważono osiadanie i szybko postępującą degradację konstrukcji nawierzchni prawego pasa jezdni południowej, na odcinku około 100 mb oraz wady powierzchniowe i konstrukcyjne tuneli drogowych zlokalizowanych w jej ciągu.
Pomimo upływu rocznej gwarancji, w wyniku prowadzonych negocjacji, w dniu 4 listopada 2009r. doszło do podpisania ugody pomiędzy Gminą Miasto Włocławek a wykonawcą - Acciona Infrastructuras S.A. w Hiszpanii oddział w Polsce. Strony uzgodniły, że wykonawca naprawi uszkodzoną nawierzchnię oraz wykona wgłębne wzmocnienie podłoża prawego pasa jezdni południowej, w oparciu o technologię kolumn betonowo-żwirowych, opracowaną w dniu 27 października 2009 r. przez Keller Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Ożarowie Mazowieckim i zmodyfikowaną oraz zaakceptowaną przez mgr inż. Piotra Urbańskiego z Biura Projektów Highway w Gdańsku.
Wykonawca zobowiązał się również do wykonania badań podłoża gruntowego lewego pasa jezdni południowej, w celu potwierdzenia, że nie występują tam grunty organiczne. W przypadku występowania gruntów organicznych na lewym pasie jezdni południowej, wykonawca zobowiązał się również do wykonania wzmocnienia podłoża lewego pasa jezdni południowej, w technologii uzgodnionej przez strony. Ponadto, wykonawca zobowiązał się do napraw wad tuneli C1 i C2 pod warunkiem, że strony w terminie do 28 lutego 2010 r. ustalą technologię robót naprawczych. Powyższe roboty wykonawca zobowiązał się wykonać w terminie do 30 czerwca 2010 r. i udzielić rękojmi na okres trzech lat, licząc od dnia odbioru tych robót.
- Inwestycja Alei Królowej Jadwigi jest klasycznym przykładem, że nie jest rzeczą, która kończy się na jednej kadencji. Ta droga jest przykładem, gdzie proces inwestycyjny został zakończony w ciągu trzech kadencji. Rozpoczynał sie za prezydenta Stanisława Wawrzonkowskiego, realizowany przez Władysława Skrzypka i kończy się w czasie mojej kadencji. - powiedział Andrzej Pałucki.
- Idea budowy Alei Królowej Jadwigi sięga kilkudziesięciu lat do tyłu. Przez wiele lat chciano podjąć się kolejnych inwestycji, niestety zawsze brakowało pieniędzy. Za mojej prezydentury chcieliśmy coś dużego zrobić. Niestety jeszcze Polska nie była w Unii. W 2001 roku pojawiły się dwa fundusze dzięki którym rozpoczęliśmy wyścig o pieniądze. Już w 2001 roku rozpoczęliśmy pierwsze projekty związane z budą tej trasy. W 2002 roku prace zostały zakończone, przygotowana została również dokumentacja techniczna. Następnie wybory prezydenckie wygrał Władysław Skrzypek, który otrzymał ode mnie dokumentację. - powiedział Stanisław Wawrzonkowski.
- Otrzymałem dokumentację od mojego poprzednika, a dzięki pomocy Kubiaka udało się pozyskać większe fundusze. Niestety w trakcie doszło do zmiany przepisów, które mówiły o budowie dróg, a dokładnie chodziło o liczbę pali, których początkowo miało być 60, a okazało się ze potrzeba, aż 600 sztuk. Koledzy radni odradzali mi budowę, mówili żebym zgłosił sprawę do prokuratury, że inwestycja jest źle przygotowana. Nie posłuchałem radnych, powiedziałem "NIE" i całe szczęście, gdyby nie to, pewnie siedziałbym na Mielęcinie. Mocno naciskałem spółkę, aby prace szły w tempie. Raz w miesiącu spotykaliśmy się: ja, wojewoda, pan Kuźniewicz i monitorowaliśmy prace tak, aby ta inwestycja nie przepadła. - powiedział Władysław Skrzypek.
Roboty zostały rozpoczęte w dniu 6 kwietnia 2010 r., a zakończone 30 czerwca 2010 r.
Na czas prowadzenia robót konieczna była zmiana obowiązującej organizacji ruchu.
Przy realizacji ww. robót naprawczych Miejski Zarząd Dróg poniósł koszty w wysokości 66124 złotych, które obejmowały: opracowanie projektu remontu zapadniętej konstrukcji jezdni, ekspertyzę tuneli drogowych, nadzór nad robotami oraz zmianę organizacji ruchu na czas prowadzenia robót. Koszty wykonanych robót naprawczych nie są nam znane. Ugoda nie zobowiązywała wykonawcy do ich ujawnienia. Na skierowane zapytanie wykonawca poinformował, że jest to tajemnica handlowa.
Zdjęcia do artykułu: