Bezpieczna zima dla kierowców i pieszych

Przygotowanie auta do zimowych warunków to jedna sprawa, ale bezpieczeństwo na drodze zależy też przecież od kierowcy i jego techniki jazdy, a także od zachowania innych uczestników ruchu - pieszych. To właśnie z ich winy zimą zwiększa się liczba wypadków.

Paradoksalnie liczba wypadków w okresie zimowym jest niższa niż latem. W dużej mierze może być to jednak spowodowane tym, że latem na drogach panuje wzmożony ruch wynikający z wakacyjnych wojaży. Poza tym kierowcy są już przyzwyczajeni do tego, że zima posiada bogaty arsenał czynników pogarszających komfort jazdy jak: opady śniegu, błoto pośniegowe, oblodzenie czy kiepska widoczność, spowodowana szybszym zapadaniem zmroku. Z tego względu czują się na drodze mniej pewnie niż latem i zachowują na drodze większą ostrożność.

Bądź widoczny!
Zimą z kolei ma miejsce więcej wypadków z udziałem pieszych oraz tych, które zostały przez pieszych spowodowane. Najbardziej wypadkowym miesiącem jest grudzień. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest szybciej zapadający zmrok i mniejsza widoczność pieszych na drodze. Powinni oni być zaopatrzeni w odblaskowe elementy, które znacznie zwiększają ich bezpieczeństwo. Przy kiepskiej widoczności, gdy pieszy ma na sobie ciemne ubranie bez odblasków kierowca zauważa go dopiero z odległości ok. 20 metrów, jasne ubranie zwiększa tą odległość jedynie o 10 metrów. Kierowca jadąc z prędkością 100 km/h nie ma szans w porę zahamować. Odblaski powodują, że pieszy jest widoczny z odległości nawet 300 metrów.

Jazda z poślizgiem
Zimą wrogiem numer jeden dla kierowców jest nie tylko szybko zapadający zmrok, ale przede wszystkim śliska nawierzchnia. Najbardziej niebezpieczna jest droga pokryta gołoledzią. Jest to cienka warstwa lodu przykrywająca  jezdnię. Pojawia się najczęściej o świcie, po deszczu lub deszczu ze śniegiem. Często występuje w miejscach, gdzie w pobliżu drogi znajdują się zbiorniki wodne. Nie zawsze łatwo ją zauważyć. Z daleka droga może wydawać się sucha, czasem  bywa, że lód znajduje się pod warstwą świeżego śniegu. Właściwie jedynym sposobem na poradzenie sobie z gołoledzią jest zmniejszenie prędkości, tak by móc w każdej chwili zareagować na poślizg.

Jak uniknąć poślizgu? Przede wszystkim trzeba unikać nagłego hamowania, ostrego wchodzenia
w zakręty i gwałtownych ruchów kierownicą. Trzeba pamiętać o tym, że droga hamowania przy śliskiej nawierzchni jest kilka razy jest dłuższa niż zwykle, należy więc zachować większy odstęp od samochodu jadącego przed nami. Jeżeli auto nie posiada systemu ABS warto opanować technikę hamowania pulsacyjnego, które zminimalizuje ryzyko zablokowania kół i utraty panowania nad kierownicą. Hamowanie należy rozpoczynać już na prostej przed zakrętem, a nie tuż przed nim. Jeśli nie znamy dobrze trasy, która się poruszamy z pomocą mogą przyjść aplikacje z funkcją nawigacji jak np. Yanosik. Oprócz wyznaczenia optymalnej trasy poinformuje nas o tym za ile metrów czeka nas zakręt i czy będzie on ostry czy łagodny.
Gdy  już się jednak komuś zdarzy wpaść w poślizg przede wszystkim powinien zachować zimną krew. Panika może zaowocować niepotrzebnymi ruchami, które tylko pogorszą sytuację. Gdy przyczepność stracą przednie koła i samochód zamiast skręcać jedzie prosto należy zdjąć nogę z gazu i lekko prostować kierownicę. Kiedy natomiast przyczepność tracą tylne koła, należy zamiast pogłębiać skręt zrobić kontrę i skręcać kierownicę w tym kierunku, w którym ucieka tył auta.

Przyczepność pojazdu zapewniają opony, należy zatem zadbać o to, by były dopasowane do warunków atmosferycznych i miały odpowiednie ciśnienie. Na zaśnieżonych, oblodzonych i mokrych drogach większy komfort jazdy zapewnią nam opony zimowe. Dzięki odpowiedniej rzeźbie lepiej odprowadzają wodę spod kół zmniejszając ryzyko poślizgu. Czy można dostać mandat za ich brak w śnieżną pogodę? W Polsce jak na razie nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe, chociaż padł pomysł jego wprowadzenia  mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik. Jazda na zimówkach miałaby być obowiązkowa od 1 listopada do 15 marca, a niezastosowanie się do tego groziłoby 500 zł mandatem. Póki co są to jedynie plany, tak więc nie musimy obawiać się o mandat za niezmienienie opon.  Decyzja w tej kwestii wciąż należy do kierowcy. Źródło: Yanosik.pl
Rozpocznij dyskusję!


Znam i akceptuję regulamin portalu

Polityka

Pogrzeb praw kobiet. Protest przed biurem poselskim PiS

Protesty na ulicach polskich miast, to konsekwencje wyroku Trybunału Konstytucyjnego,..

Radni PiS o wnioskach do budżetu miasta na 2021 rok

28 września radni Prawa i Sprawiedliwości zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Radni Lewicy apelują do biskupa A. Wiesława Meringa

Dziś pod Pałacem Biskupim radni Lewicy zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Prezydent Włocławka:"Dyskutujmy, ale nie obrażajmy się”

Dzisiaj w ratuszu odbyła się konferencja prasowa, podczas której prezydent Włocławka..

Wybory 2020. Wyniki PKW z ponad 99 procent obwodów

W niedzielę 12 lipca odbyła się druga tura wyborów prezydenckich. Największe..

Dziennikarstwo obywatelskie

Drażliwy temat reparacji a opcja berlińska

Nowoczesna i Platforma Obywatelska dość histerycznie oskarża szeregowego posła..

Rewitalizacja Starego Miasta

Stała się ostatnio modna rewitalizacja we Włocławku. Temat niewątpliwie ciekawy...

Koszykówka dla najmłodszych

Poniedziałek, pogoda nie rozpieszcza, pod Halą Mistrzów typowy dla meczowego dnia..

Pomóż Martynce stanąć na nóżki

Martynka ma 4,5 roku, urodziła się z bardzo rzadką wadą genetyczną - zespołem..

Polska moich marzeń cz.6

Nadszedł kres moich marzeń. Kampania wyborcza czyli niecodzienny festiwal obietnic,..

WOLNE MEDIA