Dzisiaj prawie każdy używa "komórki"
Telefonia mobilna stała się w ostatnich latach najbardziej popularną usługą telekomunikacyjną w kraju - wynika z badania preferencji konsumentów w Polsce przeprowadzonego na zlecenie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Rynek telekomunikacyjny w Polsce jest niezwykle dynamiczny i ulega nieustannej ewolucji. Widać zarówno działania operatorów zmierzające do dostosowania swoich usług do konkretnego profilu odbiorców, jak i zmiany postaw i oczekiwań osób korzystających z usług telekomunikacyjnych.
Coraz więcej Polaków korzysta z telefonii mobilnej oraz ze stałego dostępu do Internetu. Corocznie wzrasta też liczba użytkowników preferujących mobilny dostęp do sieci. Stała tendencja spadkowa obejmuje natomiast ceny za poszczególne usługi. W zakresie telefonii stacjonarnej – w analizowanym okresie średnie miesięczne wydatki zmniejszyły się o 21 zł. W zakresie telefonii mobilnej – o 11 zł. Koszt dostępu do Internetu spadł natomiast o 6 zł.
Telefonia mobilna stała się w ostatnich latach najbardziej popularną usługą telekomunikacyjną w kraju. W 2012 roku posiadanie przynajmniej jednego telefonu komórkowego deklarowało 88% Polaków. Rozmowy przez telefon komórkowy wykonywało bardzo często ponad 90% respondentów. Z wysyłania wiadomości SMS korzystało ponad 80% Polaków.
Dostęp do Internetu to coraz bardziej powszechna usługa telekomunikacyjna. Mimo ciągle obecnej przewagi dostępu stacjonarnego, w ostatnich latach coraz większym zainteresowaniem użytkowników cieszy się dostęp mobilny. Średni miesięczny koszt dostępu do sieci Internet był najniższy w 2012 r. i wynosił 54 zł.
Z roku na rok systematycznie spada odsetek Polaków posiadających telefon stacjonarny. Główną przyczyną jest substytucja tego rodzaju komunikacji przez telefonię mobilną. Na przestrzeni czterech lat liczba użytkowników telefonii stacjonarnej spadła o 20 pp. W tym samym okresie średnie miesięczne wydatki na telefon stacjonarny spadły o 21 zł, spadek cen nie przyczynił się jednak do wzrostu popularności telefonii stacjonarnej wśród respondentów. Źródło: UKE